Toyota Land Cruiser fyldte 1. august, 72 år, og hvad er mere naturligt end at den nyeste version, som kommer næste år, træder lidt i hjulsporene fra oldefar? Land Cruiser, der senest kom i en ny generation for 14 år siden i september 2009, og som siden har fået diverse mindre ansigtsløft og forbedringer, er nu grundlæggende og gennemgribende opdateret. 

Det sker bl.a. med en ny platform baseret på Toyota New Global Architecture (TNGA), som i kombination med god, gammeldaws chassisramme skulle gøre terrænegenskaberne endnu bedre. Samtidig skulle den nye Land Cruiser være lettere at manøvrere og mere komfortabel ved kørsel på almindelig vej.

Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90
 

Den nye ramme er 50 procent mere vridningsstabil end den tidligere model, og det gør så også, at den salmede vridningsstabilitet for hele bilen er 30 procent højere. Undervognen har dertil fået øget hjulvandring - og det er godt i terrænet.

Fræk knap

Et nyt elektrisk servostyringssystem skulle reducere vibrationer i rattet, fx ved frisk kørsel over hullede grusveje og andet ujævnt terræn. Det skulle også give en jævnere, mere direkte styring og lettere manøvredygtighed ved alle hastigheder, påstår Toyota og fremhæver at elektrisk servo så også gør, at Land Cruiseren kan udstyres med en vognbaneassistent.

Brugttest af Toyota Camry - luksus til gamle mænd
 

Som noget andet helt nyt og terræn-lækkert, kommer den nye Land Cruiser også med muligheden for manuelt at frakoble krængningsstabilisatoren foran. Det er første gang i en Toyota. Det sker med et tryk på på en fræk SDM-knap i kabinen (Stabiliser with Disconnection Mechanism, står det mundret for). Fordelen er, at hjulene dermed kan bevæge sig mere i uvejsomt terræn. Krængningsstabilisatoren aktiveres automatisk igen, når hastigheden kommer over 30 km/t.

Diesel - med lidt sjatstrøm

Land Cruiser kommer også med opgraderinger til Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select systemer. Førstnævnte er kameraer der giver overblik under og i nærheden af bilen, mens Multi-Terrain Select-systemet registrerer underlaget og tilpasser opsætning og hastighed for sikker og stabil kørsel.

Danmark får en 2,8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og 500 Nm koblet med ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse. Den klarer 3.500 kilo på krogen. Toyota kører forsigtigt frem med elektrificeringen, så først fra 2025 kommer den med 48-volts mild-hybrid i kombination med dieslen - så kan den lige overholde de nyeste Euro 7-forureningskrav fra EU.

Retro

De mange forbedringer under skallen er nok ikke det første, man vil lægge mærke til. Designet er nemlig grundlæggende ændret og så alligevel ikke helt. Den kan nemlig fås med dejlige runde lygter, der giver mindelser om den legendariske J40-model, som blev produceret fra 1960 til 1984 (til 2001 for de sidste i Mexico) - den model som i parantes bemærket hed Toyota Macho i Venezuela. 

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust
 

Det giver bilen et maskulint udtryk, men har også en funktionel rolle. Kortere udhæng, runde hjørner, smallere underdel og reservedele, der er lette at udskifte i tilfælde af skader, hjælper alt sammen til at du trygt kan forcere et Dakar-rally i en standardbil - eller tæt på.

Vokset 

Toyotas Land Cruiser er vokset 8,0 centimeter i længen og næsten ti i bredden, samt blevet lidt højere. Så den er nu kun få sandkorn fra at være fem meter lang og to meter bred. Akselafstanden er øget med 6,0 centimeter i forhold til forgængeren.

Flyvende traktor – Bilnørderne lægger arm med sindssygt offroad-legetøj
 

Det giver plads til fem eller syv sæder, i en kabine som er alt andet end reto - men baseret på, at betjeningen skal kunne udføres, mens du firehjulstrækker dig op ad skovens mudderhul eller bugserer vognen op ad en stejl skrænt. Derfor er kontakter placeret og udformet, så de er lette at betjene, selv når du kører gennem udfordrende terræn. Toyota fortæller, at et stort fokus har været at sikre et godt udsyn til føreren. Derfor er nederste del af forruden placeret længere nede, og den generelle hoftelinje er sænket, så sideruderne går længere ned.

Kun retro i særlig udstyrsudgave
First Edition-udgaven laves kun i 3000 eksemplarer til det europæiske marked og det er den du vil have, da den har de runde forlygter. Du kan få den i to farver Sand eller Smoky Blue. Toyota forventer at den nye Land Cruiser lander i Danmark i første halvdel af 2024.

Ford Ranger Raptor - rallybilen med lad


Der meldes ikke, om man kan tilkøbe de runde lygter til andre versioner, men mon ikke. Flere detaljer kommer tættere på introduktionen.