Kan Frederik lære at elske offroadkørsel – hvis det er i en 900 kilo tung UTV med 182 turboheste og en undervogn, der justeres op til 200 gange i sekundet. Bilnørderne æder grus i Randers.

Det er de færreste danskere, der kender typen af køretøjer, som kaldes UTV. Det er en forkortelse, som står for Utility Terrain Vehicle, hvor du typisk har to eller fire sæder, og nogle er beregnet til at arbejde, og har derfor et lad, mens andre er bygget som en racerbuggy. Amerikanske Polaris laver begge dele, og Bilnørderne har i dette afsnit fået fingrene i nogen af de mere hidsige versioner.

Kan kongen slå en gammel traktor – Bilnørderne leger med den nye Ford Ranger Raptor

Som sædvanlig handler det om at få Frederiks øjne op for terrænkørsel, og til at overbevise ham, har Andreas hentet forstærkninger i form af Jan Bertelsen, indehaver af Sjelle Autoværksted, en mand, der har afholdt kørekurser for Forsvaret i 15 år.

Traktorer, snescootere og flyvehop

Polaris startede med at bygge snescootere helt tilbage i 1950’erne, men dem er der ikke meget salg af i Danmark, til gengæld betyder de danske regler, at man kan indregistrere ATV’er og UTV’er som traktorgods, men så er de begrænset til en topfart på 40 km/t. Bilnørderne prøver en del af programmet i en grusgrav i Randers. Først starter de i en firepersoners model med 110 hestekræfter, og selvom den ikke er begrænset, så er det ikke helt nok til, at Frederik vil bag rattet.

Vanvittig ’bil’ – Bilnørderne kører hillclimb med trehjulet Morgan

Den vildeste model hedder RZR 1000 og byder på justerbar undervogn, 50 centimeter hjulvandring, en egenvægt på 900 kilo, og en turbomotor med 182 hestekræfter, så 100 km/t ekspederes på fem til seks sekunder – på grus! Andreas er i himlen, men om det kan overbevise Frederik, kan du se i videoen her.