Man gjorde en Citroën fortræd

|

Kris har brugt 110.000 kroner og 800 timer over de sidste seks år på at forfine sin C1 så den nu ligner - en bunke affaldsskrot. Få forklaringen her.

De to turboer fylder ligeså meget som den trecylindrede motor, og er monteret indiskret ovenover den rustfarvede motorhjelm, der i øvrigt af samme grund er halveret. Fordøren er monteret på havelågehængsler, så man skal løfte den op, for at åbne den. Den binder en smule, men det hjælper da, at taget er skåret af. Løsningen er dog ikke helt god, da man jo efterlader døren på jorden, og det er ret svært at montere den igen, når man sidder i forsædet.

”Jeg plejer at hoppe over døren,” oplyser Kris Døssing, som står bag ombygningen af bilen. Og det er ikke nogen lille ombygning.

”Jeg gik i gang på et tidspunkt, hvor det danske bilbyggermiljø stod helt stille, og så skulle der bare ske noget,” forklarer han.

Ikke kønt - med vilje
Og det der skete var ikke kønt. Men det er helt tilsigtet. Stilen hedder trash, engelsk for skrald. Det handler om at få vognen bygget skørt, rebelsk og frem for alt anderledes på en uorganiseret, beskidt måde.

Turboen kommer fra en 2,0 diesel-Hyundai og virker rent faktisk, lige bortset fra, at den spilder ret meget olie. Gearkassen er omkranset af Lego, og instrumenthuset er helt væk, bortset fra speedometerskiven og omdrejningstæller. På speedometerskiven er angivet en max-hastighed på 20 km/t med sprittusch. Det er nok det eneste, som er snusfornuftigt på bilen.

Man sidder fint i de sorte R-typeskålsportssæder fra T-Hansen. Rattet er et plastskelet uden polstring og gearstangen er forlænget, så den næsten er en meter høj. Gearknoppen består af et påsvejst stort tandremstandhjul. Det gør det umuligt at fornemme, hvornår den er i gear, men nemt at slå sine fingre i forsøget.

Startnøglen er dog helt standard, så den er heldigvis let at starte. Den trecylindrede motor med de to turboer overdøver temmelig let naboernes plæneklippere i det villakvarter Kris bor i. Og bilen kan rent faktisk køre.

”Den er fuldt funktionsdygtigt,” påstår han.

Skidenervøs for politiet
Desværre kan vi kun køre ganske få meter i Kris indkørsel, da bilen er pivhamrende ulovlig. Taget er nemlig skåret af, og bagdørene er svejst, for at bevare stivheden. Desuden er hjulene ekstremt brede, og vognen så lav, at de skraber mod de udvidede skærme. Bilen var dog indtil for ganske nyligt på plader og han brugte den som sin daglige transport. 

”Men jeg var skidenervøs for at møde politiet. Jeg er faktisk blevet stoppet syv gange, men de har heldigvis aldrig påpeget noget,” siger Kris, der ikke var helt sikker på, at alle ændringer han lavede dengang var helt efter bogen. Men nu er det så lige meget.

”Jeg blev engang afvist til et svensk bilshow, fordi der ikke var sket nok på bilen, siden sidst, jeg var på showet. Derfor skar vi taget af den,” siger han. Og med det røg pladerne også af.

Alligevel håber han, at kunne sælge den. Om ikke andet som kunst.

”Den trænger til at der kommer en og ser på den med nogle andre øjne og kan give den noget kærlighed,” håber han.

Se den spøjse vogn på biltorvet.dk her, hvor den netop er nedsat fra 35.000 kroner til 20.000 kroner.

Du kan også tjekke mere trash og rat-rods ud i det danske miljø Rat Bastard Crew her. 

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev