Mercedes GLA bliver højere og kortere -  og smartere. Fremover kan den advare dig mod friske cyklister - selv efter bilen er slukket. Og så får den ekstra offroad-lys, hvis du skulle ramme et stenbrud efter mørkets frembrud.  

Hvis du ikke kan finde en model fra Mercedes, der passer dig, så er der noget galt. Det tyske mærke byder på alt lige fra Unimog til Mercedes AMG GT. Eksempelvis har tyskerne nu otte forskellige kompakte modeller, og en af de vigtigste er GLA. Den er indtil nu solgt i over én million eksemplarer.

Tiden flyver – farvel til Mercedes GLA200

Det er altså en vigtig model for Mercedes, som har gjort sig umage med den nye version. Den er som altid bygget på A-Klassen, men er i den helt nye version blevet både højere og kortere. Det lyder jo umiddelbart som en opskrift på en væltepeter, og den slags har Mercedes dårlige erfaringer med, efter den første A-Klasse væltede i en svensk elgtest tilbage i slut-90’erne. Den nye GLA er faktisk hele 10,4 centimeter højere end den nuværende model, og det er nærliggende at tro, at tyskerne bare har hævet bilen, så den ville se mere offroad-rå ud, men frihøjden er faktisk kun hævet 0,9 centimeter, så resten kommer fra en kabine, der er blevet højere. Lidt selvmodsigende er det så, at pladsen til hovedet på bagsædet faktisk er blevet 0,6 centimeter mindre. Bagagerummet er til gengæld vokset med 14 liter.

Den nye GLA er altså skudt i vejret, men bilen er samtidig blevet 1,4 centimeter kortere. Til gengæld er akselafstanden blevet tre centimeter længere. Det påvirker ikke eventuelle væltepeter-tendenser, men det giver til gengæld mere plads i kabinen. Så Mercedes lover, at benpladsen på bagsædet har fået hele 11 centimeter ekstra. Til gengæld er benpladsen på forsædet blevet 1,8 centimeter mindre.

Mere sikkerhed
Men inden det hele flyder ud i centimeter, så lad os tage et kig på nogle af de andre store ændringer ved GLA. Blandt andet får den en hel dyne af sikkerhedssystemer, hvis man tilvælger Driving Assistance Package. Pakken inkluderer blandt andet Evasive Steering Assist, en funktion der simpelthen hjælper dig, hvis du skal undvige et objekt. Hvis der eksempelvis er en stillestående bil på motorvejen, og du skal styre over i den anden bane, så hjælper bilen med det korrekte input på rattet samt at rette op, når du er i den anden banen. I samarbejde med navigationen bliver GLA også i stand til at tage farten af, når bilen skal køre af motorvejen, kommer op til en rundkørsel eller et T-kryds. Alle teknologier i pakken er allerede introducerede i Mercedes dyrere modeller og A-Klassen.

Fætter Højben - brugttest af Mercedes GLA

Blind Spot Assist er en alarm, der holder øje med den blindevinkle – det i sig selv er der ikke noget nyt i, men Mercedes har udvidet funktionen, så den også virker, når bilen er parkeret og har været slukket i op til tre minutter. Kommer der en bil eller cykel bagfra, der bevæger sig med mere end to meter i sekundet, vil lysene i sidespejlene aktiveres, og tager man alligevel i dørhåndtaget, så vil der også komme en akustisk alarm.

Terrænkørsel i mørke
Selvom GLA måske ikke er det oplagte valg, hvis du ved, du skal køre meget i hårdt terræn, så fås crossoveren med firehjulstræk. Sammen med firehjulstrækket følger Off-Road Engineering pakken, som blandt andet har en ekstra indstilling i køreprogrammerne, som sætter bilen op til terrænkørsel. Et program, der bremser bilen ned ad stejle skrænter, følger også med, ligesom en indstilling i lyset, hvor LED-forlygter og drejelygter er tændte for at lyse mere af vejen op lige foran bilen. Smart – hvis du nogensinde skulle finde dig i et stenbrud efter mørkets frembrud.  

Mercedes-Benz GLA 45 AMG - højbenet og højrøstet!

Som udgangspunkt kommer GLA kun med to forskellige benzinmotorer – GLA 200 med den 1,33-liters turbomotor med 163 hestekræfter. Alternativt er der den noget hidsigere GLA 35 med en 2-liters turbomotor og 306 hestekræfter. Her runder crossoveren 100 km/t på 5,1 sekunder.

GLA lander i Danmark i foråret, men priserne er endnu ikke kendte.