På fredag 29. oktober åbner elbilmessen eCarExpo, og i løbet af weekenden kan publikum opleve flere Danmarks premiere af el- og plugin-hybridbiler. Det er første gang, der afholdes en messe kun for elektrificerede biler, og som besøgende kan man både få prøveture og gode råd af FDM’s eksperter.

Overvejer du, om du skal skifte til en plugin-hybrid eller en elbil, så skal du overveje at svinge forbi Øksnehallen i København på fredag 29. oktober. Her skydes den første elbilmesse nemlig af, når trafikminister Benny Engelbrecht (S) åbner elbilmessen eCarExpo.

Elbil til under 100.000 kroner – vi finder fem solide bud

Der er heldigvis mere at komme efter en luftige politiske visioner. En række bilmærker viser deres nye el- og plug-in-hybridbiler for første gang i Danmark, ligesom publikum kan opleve og prøvekøre en række af højaktuelle elbiler.

BMW’s elbil med 500 hk
BMW kører forrest i feltet med hele to danmarkspremierer i form af BMW iX og BMW i4. Førstnævnte er BMW’s helt nye elektriske flagskibsmodel med over 500 hestekræfter og 600 kilometer rækkevidde, mens BMW i4 er det tyske mærkes første fuldt elektriske gran coupé. Renault, som snart i et halvt årti har præget elbilmarkedet med elbilen Zoe, udstiller den helt nye Renault Mégane E-TECH Electric, som end ikke de danske motorjournalister har kørt i endnu.

Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5

Det skal ikke kun handle om elbiler. Overvejer du en plugin, så kan du blandt andet se Kia’s nye Sportage PHEV, mens MG medbringer den faceliftede MG ZS EV – en prisbillig elbil, der nu har fået hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Camilla Messer Thomsen, projektleder og talsperson for eCarExpo Danmark, er begejstret for de mange danmarkspremierer på messen.

Her er den billigste grønneste elbil på Biltorvet

Det er jo også en danmarkspremiere for eCarExpo, og vi ser det som en blåstempling af Danmarks første messe for elbiler, plug-in-hybridbiler og opladning, at så mange danske importører vælger at præsentere deres allerstørste nyheder hos eCarExpo.

Viden og fordomme
Der findes stadig masser af danskere, som ikke er overbevist om, at elektrificering er den rette løsning for dem, men på eCarExpo er der samlet en lang række eksperter, som kan give gode råd og viden om at eje elbil. Man kan møde stort set alle danske udbydere af opladning, og finde den optimale ladeløsning i forhold til ens kørselsbehov og -mønster. Samtidig er man meget velkommen til at spørge FDM’s eksperter, som er et tilbagevende punkt på det spændende sceneprogram lørdag og søndag.

Udstilling med bredde
Der er samlet en lang række højaktuelle elbiler på eCarExpo. Således er den luksuriøse EQS blandt de fire elbiler, som publikum kan opleve hos Mercedes, mens Tesla udstiller den nye Model Y, og Polestar stiller med Polestar 2. Land Rover viser flere af sine firehjulstrækkere med et ladekabel i siden.

Undvær en motor og spar 54.000 kroner – her er prisen på Volvo XC40 Recharge

Samtidig demonstrerer eCarExpo bredden i udbuddet af elbiler på det danske marked. Således kan man også møde Danmarks billigste elbil, Dacia Spring, ligesom Fiat stiller med hele tre modelvarianter af den mest solgte elbil i mikrobilklassen, Fiat 500e.

Fiat har desuden den store elvarebil eDucato med til eCarExpo, og da man også kan møde varebilerne Maxus e-Deliver 9, Maxus e-Deliver 3 og Aiways U5 eVan, er der også noget at komme efter for erhvervskunderne.

Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde

Nok se, men også køre
En central del af eCarExpo-konceptet er muligheden for at sætte sig bag rattet og teste bilerne på egen hånd. Derfor kan man få prøveture i mange af de biler, som er udstillet. Det gælder f.eks. de meget omtalte Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, ligesom den nye MG Marvel R og Jaguar I-PACE er blandt testbilerne. Vil man prøve en plugin-hybridbil, har Jeep bl.a. Renegade 4Xe med til eCarExpo. I alt er der 15 forskellige bilmodeller at vælge imellem på ruten rundt i København lørdag og søndag. Og man er meget velkommen til at få flere prøveture.