Seat viser den nye Ibiza SportCoupé på London Motor Show

Med et dynamisk design, et mere følelsesladet interiør samt en helt ny farvepalette træder den nye Seat Ibiza SportCoupé i karakter. Seat har netop vist den nyeste model, Ibiza SportCoupé, til offentligheden på London Motor Show. Ibiza SportCoupé er kronen på Ibiza modelrækken. Seat præsenterede allerede i maj måned 5-dørs versionen af den nye Ibiza, hvis design giver Seat Ibiza et helt nyt og sportsligt udtryk.

Med den nye Seat Ibiza SportCoupé satser det spanske mærke stærkere end nogen sinde før på  dynamik og sportslighed. Den seneste model fra Seat kombinerer et imponerende avantgardistisk design med dynamiske køreegenskaber og innovative motorer. Nye tilføjelser til denne serie er to kraftfulde dieselmotorer med 80 hk (1,4 TDI) og 90 hk (1,9 TDI). Hertil kommer, at Seat Ibiza SC er den første model i sin klasse, der kan leveres med den nye DSG-gearkasse med hele 7 gear.

Sportsånd er et fast element i Seats filosofi. Med den nye kompakte Ibiza SC, understreger det spanske brand endnu engang sit dynamiske image. Tillige har Ibiza SC agile køreegenskaber uden, at man er gået på kompromis med komforten. Den sportslige design og kompromisløse kvalitet er to elementer, der er med til at gøre den nye spanske model til noget særligt. Da Seats chefdesigner Luc Donckerwolke på Geneve Motor Show præsenterede studiet "Bocanegra" påviste han, at det er muligt at få sportslig æstetik og hverdagens praktiske gøremål til at gå op i en højere enhed. Den endelige udgave, Seat Ibiza SC, udstråler samme kraft og personlighed, som studiet.

Dynamisk design
Designmæssigt står den nyudviklede "Línea Dinámica" og det innovative "Arrow Design", med lav placering af forlygter og gitter i centrum og giver Ibiza SC et sporty udseende. Bagfra, er det særligt det markante skulderparti med de integrerede baglygter der er opsigtsvækkende. Designstilen understreger således Ibiza SC som både kompakt og sensuel.

Også i Ibiza CS´ indre er der kredset for detaljen: interiørdesignet og cockpittets konstruktion, ventilationsdysserne og konsollen med en helt ny generation af radioer, bl.a. med mulighed for Bluetooth, vidner alt sammen om Seats ihærdighed.  Det nye audio-system kan operere via satellit og betjenes via ratstammen.

Det nye DSG7 ses for første gang i dette segment. Sammenholdt med den 105 hk stærke benzinmotor (1,6l) er resultatet en dynamisk Ibiza med god sportsånd.  DSG-gearet i denne klasse er en helt klar konkurrencefordel for Seat Ibiza.

Første klasses standardudstyr
Den seneste generation af Seat Ibiza havde et solidt standardudstyr, dette er også tilfældet med Ibiza SC. Til standardudstyret hører bl.a. elektronisk stabilitets program (ESP), det såkaldte Hill Hold Control, Mountain Driving og dæktryksensor. Derudover er der detaljer såsom tågeforlygter. Det er også muligt at bestille den nye Ibiza SC med Bi-Xenon forlygter med cornering lys, det førnævnte lyd-system med integreret Bluetooth interface eller en plug-in-tilslutning til en mobil navigationsenheden placeret i instrumentbrættet.

Sikkerhed optimeret
Seat er i særdeleshed blevet rost for sikkerheden i den nye Ibiza. Således har modellen allerede høstet 5 stjerner hos Euro NCAP. Særligt fremhæves den passive sikkerhed og fodgængersikkerheden. Med den nye norm med side-airbags vil den passive sikkerhed i den nye Ibiza SC være betydeligt forbedret. Samtidig er fodgængernes sikkerhed, takket være en særlig konstruktion af motorhjelm og den forreste kofanger, steget væsentligt. Med disse flotte testresultater tager Seat Ibiza et stort skridt på vejen mod at blive en af sin klasses sikreste modeller. Men den spanske model hviler ikke på lauerbærene, sikkerheden bliver til stadighed udviklet og testet hos Seat. Den nye Seat Ibiza er således blevet testet på over to mil. km, før den blev sendt ud til forbrugerne.

Omfattende motor-program
Motor-programmet omfatter tre benzin-motorer og to diesel-motorer.  Benzinerne udgøres af en 70 hk (1.2), en 85 hk (1.4) og en 105 hk (1.6) TSI. Diesel-motorerne er hhv. udstyret med 90 hk og 105 hk (1.9). Alle modeller er med 5 manuelle gear. En undtagelse er dog topversionen , 105 hk benzineren leveres med DSG7. Hele motor-programmet er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug og CO2-udslip. Diesel-motorerne udleder således begge under 120 g CO2 pr. km og benzinerne under 160 g/km. Seat Ibiza SC skabes på  Martorell-fabrikken ved Barcelona og er fremstillet i tre versioner: Reference, Stylance og Sport.

De danske Seat-entusiaster må dog væbne sig med en smule tålmodighed: Ibiza SC ventes på dansk grund i starten af 2009.