Smuk tidløs coupé
Med den nye Laguna Coupé præsenterer Renault en smuk, tidløs, dynamisk coupé, der med kraftige motorer og styring på alle fire hjul, sætter nye standarder for køredynamik.
Den har været længe ventet, den nye Laguna Coupé. Men ved filmfestivalen i Cannes, som Renault i 25 år har været officiel sponsor for, blev bilen præsenteret for første gang. Og de mange tusinde tilskuerere i Cannes blev ikke skuffet over, hvad de så.
Med klare linjer tilbage til den konceptversion, der blev vist på Frankfurt MotorShow i 2007, er den nye coupé på en gang dristig og tidløs.
Den nye coupé er i alt 4,64 meter lang og måler 1,83 meter i bredden, mens højden er begrænset til 1,40 meter. Akselafstanden er på 2,69 meter.
De standardmonterede 18 tommer alufælge signalerer sport, og det samme gør motorudvalget, der rummer både diesel og benzin. Begge motorverianter er V6 - 3,5 liters maskiner. Dieselversionen yder ikke mindre end 235 hk. - med et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm.
Benzinmotoren er også på 3,5 liter, har en maksimal effekt på 240 hk, og et drejningsmoment på 330 Nm. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på under syv sekunder.
De heftige motorer matches perfekt af Renaults prisbelønnede Active Drive Chassis. Et system, der kort fortalt gør, at bilen styrer på alle fire hjul, og sikrer endnu bedre køredynamik og præcision, hvilket giver føreren den ultimative køreoplevelse.
Både i byen og på landevejen styrer bilen langt mere direkte end man er vant til. Ved en fart på under 60 km/t kan baghjulene dreje i modsat retning af forhjulene med op til 3.5 grader. Ved mere end 60 km/t styrer baghjulene med forhjulene. Det betyder, at bilens venderadius er reduceret med 10 procent, samt at indstyringen i blandt andet sving, hvor hastigheden er over 60 km/t, bliver langt mere præcis.
Den nye Renault Laguna Coupé præsenteres officielt på Paris MotorShow i begyndelsen af oktober. Dansk introduktion forventes i begyndelsen af 2009.