Volkswagens populære MPV med ny, brændstoføkonomisk benzinmotor, og to ekstra sæder uden merpris

Som eneste producent i verden tilbyder Volkswagen en helt speciel motor med både direkte benzinindsprøjtning og dobbelt trykladning. Den nye motorteknik har netop haft premiere i modellen Touran, der er velanskreven som såvel rummelig ”børnecontainer” på hvide plader som praktisk to-personers van på gule plader. Den Danmarksdebuterende TSI-motor kompenserer for sin beskedne slagvolumen på 1,4 liter med turbolader og kompressor, som får den til at levere høj ydelse, kraftigt drejningsmoment og eminent brændstoføkonomi.

TSI med 140 hk

Der er p.t. udviklet to motorer i TSI-familien. Den, der nu kommer i Touran, yder 140 hk, fra 2007 forventes en 170 hk stærk version at følge. Det maksimale drejningsmoment på 220 Nm er allerede til rådighed fra 1.750 omdrejninger i minuttet og holdes på dette høje niveau helt op til 4.000 omdrejninger i minuttet. Udgangspunktet er en fire-cylindret 1,4 liters benzinmotor, mens løsenet er twincharger. Det vil sige dobbelt trykladning via kompressor og turbolader. Ved lave omdrejningstal komprimerer den motordrevne kompressor luften, ved højere omdrejningstal afbrydes den. Herfra tager turboladeren, der bruger udstødningsstrømmen, kompressionen. Fordelene ved kombination af mekanisk lader, altså kompressor, og turbolader er et imponerende drejningsmomentforløb, høj ydelse og lavt brændstofforbrug. Dermed er der både køreglæde og økonomi i TSI-teknikken.Touran TSI med 140 hk med seks-trins manuel gearkasse som standard kører hele 13,3-13,5 km/l afhængigt af udstyrsniveau.

Ændringer i motorprogrammet

I forbindelse med indførelsen af TSI i Touran udgår 2,0 liters FSI-motoren med 150 hk på det danske marked. Den stærkeste TDI-motor med 170 hk og et fantastisk bundtræk tilbydes nu også til Touran. Den har partikelfilter som standard til både udgaven med manuelt gear og dobbeltkoblingsgearkassen DSG.

Flere sæder og andre forbedringer

Ingen anden bil i Tourans klasse tilbyder så meget plads, funktionalitet og variationsmuligheder i kombination med så omfattende sikkerhedsudstyr. ESP, ABS og seks airbags er standard ligesom aktive hovedstøtter på forsæderne. Fra produktionsuge 22 er forsædehovedstøtterne blevet sikkerhedsoptimerede, så de beskytter endnu bedre mod piskesmældsskader.

Fem sæder har hidtil været standard, men i en begrænset periode fås yderligere to ekstra sæder (tredje sæderække) bagerst i bilen uden beregning. Kommende Touran-kunder sparer dermed omkring 15.000 kroner og får plads til syv personer i deres kompakte bil.

Det righoldige standardudstyr til Touran kan suppleres både fra fabrikken og til eftermontering. De danske Volkswagen-forhandlere giver ti procents rabat på to såkaldte tilbehørspakker: Startpakke med stofbundmåtter foran, bagagerumsbakke og bagkofangerbeskyttelse i klar folie samt sportspakke med sænkningssæt og tagspoiler.

Touran TSI med syv sæder fås fra 341.799 kroner.