Det startede med vævemaskiner – nu fylder Toyota 80 år og har bygget 250 millioner biler.

Toyota har i mange år været verdens største bilproducent, og det er vel i virkeligheden ikke nogen overraskelse, når man tænker på, at Toyota Motor Corporation har omkring 350.000 ansatte over hele verden, bilsalg i over 170 lande, 75 bilfabrikker og et samlet bilsalg på over 250 millioner biler. Men Toyota har også haft mange år at producere biler i, for i år runder det japanske mærke et skarpt hjørne med fejringen af sin egen 80 års fødselsdag. 

Virksomheden Toyota begyndte oprindeligt for over 100 år siden som producent af automatiske vævemaskiner. Det foregik under navnet Toyoda Enterprise. Men efter en studietur i USA i 1929 fik Kiichiro, sønnen til grundlæggeren af Toyoda Enterprise, særlig stor interesse for biler.

Det førte til oprettelsen af en underafdeling i vævemaskine-virksomheden, der udelukkende fokuserede på biler. Efter seks måneders udviklingsarbejde stod den første ladvogn Model G1 klar i 1935. Herefter fortsatte udviklingen af en egentlig personbil, og prototypen Model AA stod færdig allerede året efter. Virksomheden lavede herefter en konkurrence i Japan for at finde frem til det bedste navn til den nye bil. Blandt 20.000 forslag vandt navnet, der med japanske skrifttegn betyder Toyota. Navnet på en ny bilproducent og et nyt bilmærke var hermed født.

Den første bil under Toyota-varemærket blev altså Toyota Model AA i 1936. Året efter blev automobil-afdelingen i Toyoda Enterprise skilt ud, og virksomheden Toyota Motor Company (i dag kendt som Toyota Motor Corporation) blev en realitet.

Lean produktion
De første år koncentrerede Toyota sig udelukkende om hjemmemarkedet. Fokus lå blandt andet på produktionssystemerne på fabrikkerne, og i 1950’erne blev det helt nye og banebrydende Toyota Production System indført på alle Toyota-fabrikker. Toyota Production System eller ”Lean production”, som det populært kaldes, var en revolution i forhold til øget kvalitet og effektivitet i produktionen. Utallige andre store virksomheder både i og uden for Danmark har den dag i dag taget filosofien til sig.

En ny æra begyndte i 1957, hvor to Toyota Crown-modeller landede i Los Angeles i USA og blev de første japansk-eksporterede biler i Nordamerika. Året efter så Toyota Motor Sales U.S.A. dagens lys, og det totale Toyota-salg i USA endte i 1958 på 288 biler. I fjor solgte Toyota 2,5 mio. biler i USA.

Det danske eventyr
En anden ny æra startede, da danske Walther Krohn fra Erla Auto Import A/S besøgte Toyota i Tokyo i Japan i 1962. Krohn overbeviste japanerne om at eksportere en venstrestyret udgave af Toyota Crown til Danmark på trods af, at den japanske bilproducent ikke mente, at man var klar til at træde ind på endnu et nyt marked.

Men den nye Toyota Crown tog danskerne med storm og blev hurtigt populær med 400 solgte biler i 1963 og 1.500 biler i 1964. Toyota var hermed klar til for alvor at satse på det europæiske marked. Der blev oprettet et europæisk hovedkontor i København, som dog fem år senere flyttede til Bruxelles, hvor det fortsat ligger den dag i dag og beskæftiger omkring 2.500 ansatte fra mere end 60 forskellige lande – herunder Danmark.

Japansk luksus
I 1989 introducerede Toyota luksusmærket Lexus, der siden er blevet kendt for uovertrufne luksuriøse biler. Samtidig begyndte Toyota i endnu højere grad at fokusere på mere miljørigtig transport.

Det førte i 1997 til introduktionen af hybridbilen Toyota Prius – den første masseproducerede bil i verden, der kunne køre på en kombination af el og benzin. Det blev samtidig starten på endnu en æra med fokus på bæredygtig mobilitet. Her 20 år senere har Toyota solgt 11 mio. hybridbiler og desuden introduceret verdens første dedikerede brintbil Mirai, der betyder fremtid på japansk – og hvis eneste udledning fra udstødningsrøret, er vand.