Mercedes har introduceret den tredje generation af Sprinter, som nu også kan fås med forhjulstræk, selvrensende bakkamera og smart virtuel opkobling til flådeejere.

Mercedes har introduceret den tredje udgave af Sprinter, og for første gang i modellens 23-årige historie kan modellen nu fås med forhjulstræk. Både baghjuls- og firehjulstræk er selvfølgelig stadig en mulighed, men fordelen ved at have træk på de drejende hjul er en 50 kilo højere lasteevne sammenlignet med en tilsvarende model med baghjulstræk. Forhjulstrækkets største trumfkort er dog, at gulvet i lastrummet bliver otte centimeter lavere – den slags kan godt mærkes i knæene, hvis man er pakkepost, eller skal slæbe tunge materialer ind og ud af bilen dagen lang. Sammen med forhjulstrækket får Sprinter en ny 6-trins manuel gearkasse eller 9-trins automatgearkasse.

Vi kører den faceliftede Ford Transit Custom

Avanceret flådestyring
Mercedes har udviklet Mercedes PRO connect, som kan give flådeejeren overblik over hans mange biler. Opgaver kan sendes direkte til chaufføren, og data som position, brændstofniveau, og rækkevidde inden næste service, kan alt sammen overvåges af flådeejeren. I alt vil Mercedes tilbyde forskellige pakker, der dækker flere forskellige områder, og som også kan indeholde en digital logbog, og de skal alle betjenes fra Mercedes nye avancerede multimediesystem, MBUX eller Mercedes-Benz User Experience.

Blandt den øvrige teknik tæller en funktion, som nok skal blive populær på byggepladserne – et bakkamer der er selvrensende. Udvendigt sørger den automatiske regnsensor med Wet Wiper system for hurtig og effektiv rensning af forruden, da sprinklerdyserne nu sidder monteret på viskerbladene for mere effektiv fordeling af sprinklervæskeI byen vil der nok være flere, der vil sætte pris på den nye Parking-pakke, der giver et 360-graders overblik over Sprinter. Aircondition og oliefyr er standard sammen med nøglefri start, radio med 7 tommer farvedisplay med opkobling af smartphone (via fx Apple CarPlay).

Vi trækker ting med Isuzu D-Max

Mercedes Sprinter var Danmarks fjerde mest solgte varebil i 2017, og den mest solgte tunge varebil, og med det nye forhjulstræk og valget mellem opbygning som varebil, med lad, som bart chassis eller som bus er der nu over 1.700 forskellige kombinationer i Sprinter-modelserien, og du kan få op til 5,5 tons samlet totalvægt eller 17 kvadratmeter lastrum.

Sprinter kan bestilles fra 7. februar med levering til først på sommeren, hvor den lanceres på det danske marked. De første frigivne priser tyder på, at Sprinter stiger minimalt. En Sprinter 211 Van lang (A2) med forhjulstræk starter ved 256.930 kr., mens Sprinter 311 Van lang (A2) med baghjulstræk fås fra 306.830 kr. Sprinter Tourer 314 lang (A2) med baghjulstræk kan fås fra 283.570 kr., og Sprinter chassis starter på 294.310 for Sprinter 311 lang (A2). Alle priserne er opgivet uden moms.