På det internationale motorshow i Barcelona løfter SEAT sløret for mærkets første firehjulstrukne all-road model. Den nye Freetrack vil kunne fås med en 200 hk benzinmotor eller en 170 hk dieselmotor med partikelfilter. Freetrack bliver som den første SEAT model udstyret med multimediesystem til bagsædepassagererne.

Når dørene slås op for verdenspressen den 7. juni på den internationale biludstilling i Barcelona, benytter den spanske bilproducent lejligheden til at vise den nye Altea Freetrack all-road model for første gang. Efter at have vist prototypen på Geneve Motor Show er Freetrack nu klar til at blive præsenteret i den endelige version.

Med den nye Freetrack tager SEAT et skridt ind i det stadigt voksende segment af kompakte SUV biler. Freetrack byder, trods sit funktionelle stationcar-lignende udseende på nogle karakteristiske off-road designelementer, der sammen med nogle af klassens kraftigste motorer fint lever op til SEAT sloganet ”auto emoción”.

Med udgangspunkt i den nyligt introducerede Altea XL, har Freetrack fået tydelig off-road udstråling med beskyttende sidepaneler, kraftigere kofangere for og bag, specielle 17” alufælge og en frihøjde, der er øget med hele 40 mm.

All-road egenskaber og kraftfulde motorer

Altea Freetrack leveres med et elektronisk styret Haldex firehjulstræk, der under normale omstændigheder leverer motorkraften til forhjulene, men lynhurtigt overfører op til 50% af kraften til baghjulene, hvis friktionen og vejforholdene kræver det.

Valget af motorer er karakteristisk for SEAT og gør den nye Freetrack til en af markedets mest dynamiske mellemstørrelse SUV’ere. Hvad enten den er udstyret med en turboladet benzinmotor på 200 hk eller med en momentstærk 2 liter dieselmotor med 170 hk og 350 Nm er Freetrack parat til krævende on- og offroad kørsel.

2.0 TFSI motoren er garant for at den nye SUV uden problemer runder en tophastighed på 214 km/t og klarer en 0-100 acceleration på 7,5 sekunder. Trods sine 200 hestekræfter er den turboladede benzinversion af Freetrack relativ økonomisk, med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 10,6 km/l.

Turbodiesel versionen af Freetrack er med en tophastighed på 204 km/t, næsten ligeså hurtig som benzinmodellen og accelererer fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder.

Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 14,7 km/l (knapt 18 km/l ved landevejskørsel) og et effektivt dieselpartikelfilter, byder den nye Freetrack TDI både på righoldig motorkraft, god brændstoføkonomi og en partikelfri udstødning, der lever op til selv de skrappeste emissionskrav.

Et rummeligt bekendtskab

Udover disse imponerende motorpræstationer er den nye Freetrack et rummeligt bekendskab, der matcher Altea XL når det gælder kabine- og bagagerumsplads.

Med sit 593 liter store bagagerum rummer den nye Freetrack alt hvad den aktive familie har brug for at fragte rundt til hverdag og under pladskrævende fritidsaktiviteter.

Bagsædepladen er særdeles rummelig og fleksibel. Sæderne kan forskydes individuelt frem og tilbage (160 mm) for at give ekstra benplads eller mere bagagerumsvolumen.

Nyt multimediesystem gør bagsædet til bilens bedste siddeplads

Altea Freetrack bliver kun markedsført i ét udstyrsniveau, der rummer en komplet komfort- og sikkerhedsudstyrsliste.

Den mest iøjnefaldende udstyrsdetalje er det nye standardmonterede multimediesystem, der omfatter en integreret 7” TFT skærm, monteret i loftet. Systemet er forsynet med en universal RCA tilslutning til f.eks. DVD-afspillere, spillekonsoller, bærbare computere eller MP3 afspillere. Via tilslutningen bliver lyden fra de forskellige enheder sendt ud gennem bilens vellydende højttalersystem.

Freetrack er tillige forsynet med integrerede solgardiner til de bageste sidevinduer. Når de ikke er i anvendelse, er de skjult i bagdørene, så de ikke generer udsynet gennem sidevinduerne.

Freetracks righoldige udstyrsliste omfatter desuden et avanceret bi-zone klimaanlæg, vinduesviskere med regnsensor, parkeringssensorer, fartpilot, trip computer samt ratbetjent radio med MP3 afspiller. På sikkerhedsfronten er Freetrack forsynet med ESP, 6 airbags, elektromekanisk styretøj og en elektronisk dæktryksmåler, der advarer om for lavt dæktryk.

Designet, udviklet og produceret i Spanien – og på vej til Danmark

Den nye Freetrack er designet og udviklet på SEAT’s tekniske center i Martorell, hvor mere end 1.000 dedikerede medarbejdere dagligt arbejder på at designe, udvikle og bygge fremtidens bilmodeller.

Freetrack vil udelukkende blive bygget på SEAT fabrikken i Martorell. Fabrikken er én af Europas mest moderne og fleksible bilfabrikker og producerer i dag bilmodellerne: Leon, Altea, Altea XL, Ibiza, Cordoba og Toledo.

Den nye SEAT model forventes introduceret på det danske marked i slutningen af 2007. I skrivende stund er de endelige udsalgspriser ikke tilgængelige.