Arteon 2,0 TSI R-Line - VW's nye flagskib

|

VW har længe gået og syslet med planerne om en ny topmodel – en storesøster til Passat om man vil. Det har de fået nu – navnet er Arteon og modellen placerer sig rent visuelt og størrelsesmæssigt som en mellemting af den tidligere Passat CC og VW Phaeton. Vi tester topmodellen Arteon 2,0 TSI 4Motion R-Line.

Arteon er en galant og smuk bil at se til. I R-Line modellen er der tilføjet lidt ekstra sportslige elementer, hvilket så absolut klæder bilen og måske endda også udvider målgruppen betydeligt, hvis vi ser på aldersgrupper. Arteon har en smuk fastback-agtig profil, der får bilen til at fremstå elegant men også meget stor. Og stor det er den da også – for med 486 cm i længden er den hele 10 cm længere end den almindelige Passat.

Kvalitetsmæssigt er Arteon med helt fremme. Der kan ikke sættes en finger på noget som helst, hvis vi taler materialer og kvalitet. Det jeg måske kunne have ønsket mig var nogle elementer i kabinen, der ledte opmærksomheden lidt mere væk fra Passat. Men, det er jo typisk for netop VW, at holde ved knapper etc. igennem hele modelrækken. En ting er dog sikkert, og det er, at det virker, og det virker godt. Multimediesystemet er nemt og ligetil og det virtuelle cockpit fungerer perfekt. En lækker detaljer er bl.a. muligheden for at oprette profiler, som du så kan vælge imellem, når bilen startes. Herefter tilpasser bilen så de enkelte systemer, til den profil, der sidder bag rattet.

Et andet element der også fortjener store roser er sæderne. For det første ser de rigtig godt ud og det smukke carbon inspirerede mønster i læderet giver en god fornemmelse af sport. Samtidig har førersædet indbygget massage, så du lige kan klare et ekstra stræk, uden at skulle ind på en rasteplads.

Den 280 hk stærke motor er kun på 2,0 liter, men gør det overbevisende godt. Den har dog mange kilo at flytte rundt på, for en Arteon med firehjulstræk og automatgear er absolut ikke nogen let dame. Alligevel når den 100 km/t på 5,6 sekunder. Det lyder jo imponerende, men Arteon gør det på en nærmest kedelig måde. Det må endelig ikke misforstås, for bilen er altså hurtig. Det sker bare stille og roligt og uden nogen form for ”ka pow”. Også selvom du i Arteon R-Line har mulighed for at vælge imellem flere køreprogrammer, herunder Eco, Comfort, Normal og Sport. Vælger du Sport, så strammes alle bilens facetter op og lyden fra udstødningen giver en herlig brummen. Det giver selvfølgelig lige lidt ekstra til oplevelsen. Vælger du et af de andre programmer, så er der meget stille i kabinen og du kan i stedet nyde lyden fra det imponerende Dynaudio-anlæg. Det spiller som en drøm!

Er Arteon så mere end en forvokset Passat – og er den de ekstra 95.000,- kroner værd (basispris, red.)? I mine øjne er den. Den skille sig mærkbart ud, er større, mere eksklusiv og har så absolut et mere attraktivt udseende. Jeg er personligt blevet lidt lun på Arteon – den er det, som VW har manglet.

Biltorvets vurdering

menu Design Motor og gearkasse Pladsforhold Bagagevolumen Teknik
menu Måtte gerne skille sig ud indvendigt Savner lidt aggressivitet i sport-mode Uha..., der er meget på den liste over ekstraudstyr

Specifikationer

R4/16v
1.984
280
5.100
350
1.700
Firehjulstræk
7A
250
5,6
-
13,7
11,1
164
563
66

VW Arteon på biltorvet.dk

VW Arteon 2,0 TSi 280 Elegance DSG 4M
10.000 km 2017/2018 2200 København N
633.880 kr.
10.000 km 2017/2018
2200 København N Volkswagen København
10.000 km 2017/2018 280 HK 13,7 km/l Stationcar
VW Arteon 2,0 TSi 280 R-line DSG 4M
9.000 km 2017/2018 2730 Herlev
648.900 kr.
9.000 km 2017/2018
2730 Herlev Volkswagen Gladsaxe
9.000 km 2017/2018 280 HK 13,7 km/l Stationcar
VW Arteon 2,0 TDi 150 R-line DSG BMT
13.000 km 2017/2018 6000 Kolding
518.880 kr.
13.000 km 2017/2018
6000 Kolding Kolding Biler A/S
13.000 km 2017/2018 150 HK 21,7 km/l Hatchback
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev