Ford Mondeo

Ford Mondeo 2.0 TDCi Stationcar

| Kristian Klarskov
Her på redaktionen har vi tidligere testet Fords diesel udgave af Mondeo stationcar. Dengang var der ikke det helt store at udsætte på bilen, da den imponerede på stort set alle punkter, som køregenskaber, gearskifte, kvalitet og ikke mindst pladsforhold. Det eneste rigtige minus fandt vi ude foran, nemlig motoren. Først vil jeg gerne sige, at motoren gjorde et fænomenalt stykke arbejde. Den trak imponerende trods fuldt læsset og var stort set lydløs når man var på landevej og motorvej. Der var bare det problem, at ved stille kørsel i byerne, lød det som om at man havde et piskeris ude foran. Det var ganske ubehageligt, for den 115 Hk diesel med et moment på 310 Nm var, som før skrevet, en ren fornøjelse når den fik lov at løbe stærkt.

Ford var også selv klar over problemet og derfor er de nu kommet med en hel række nye diesel motorer i deres model program. Alle motorerne har fællesbetegnelsen TDCi og er Fords bud en 2. generations dieselmotor.
Med den nye motorserie, er der også kommet flere kræfter under motorhjælmen. Effekter er steget med 15 Hk, så den nu er oppe på 130 Hk. Momentet er nu 330 Nm og indfinder sig allerede ved 2.200 o/min.
Lad det være sagt med det samme - det er en dejlig dieselmotor. Vist er man ikke i tvivl om, at det er en dieselbil man sidder i - men altså kun når man holder stille, eller når motoren er kold. Lyden fra "piskeriset" er væk, og den er nu blevet afløst af en behagelig diesel lyd.

Motorens evner som trækdyr er blevet endnu bedre og selvom det med sidste model føltes umuligt at forlange mere kraft i mellemaccelerationerne, så er det alligevel lykkedes for Ford. Det gør det til en ren fornøjelse at overhale - selv fuldt læsset. Desværre er bilen ikke så økonomisk, som man kunne have håbet på. Ford lover 16,7 Km/l i snit. Vi nåede ikke mere end de 14,7 Km/l.
Jeg vil ikke bruge så meget tid på at tale om køreegenskaber og gearskifte, for det er stadig i en klasse for sig. Samlekvaliteten i kabinen er også uændret og det eneste man kan undre sig over er, at Ford stadig har to forskellige plastkvaliteter i instrumentpanelet.
Vores testbil var udstyret med Fords fabelagtige læderkabine, hvilket giver en meget høj kvalitetsfornemmelse.

Konklusionen på Ford Mondeo TDCi St. car må være, at bilen endelig har fået den motor den fortjener. Og med en basispris på 349.699,- er den yderst konkurrencedygtig. Der er ingen tvivl om, at også i denne klasse, sætter Mondeo standarden.




Ford Mondeo på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 163 Titanium stc.
NYHED
99.800 kr.
Ford Mondeo
2,0 TDCi 163 Titanium stc.
Esbjerg V
246.000
2014
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Mondeo 2,0 EcoBlue Titanium stc. aut.
NYHED
329.900 kr.
Ford Mondeo
2,0 EcoBlue Titanium stc. aut.
Esbjerg Ø
19.000
2020/2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 140 Trend Collection stc.
NYHED
38.500 kr.
Ford Mondeo
2,0 TDCi 140 Trend Collection stc.
Varde
268.000
2011
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev