Vi har testet den nye Ford Mondeo i de fleste versioner - derfor er det spændende, når der sker noget nyt - en lille ændring, der kan være positiv, eller helt ødelægge noget, der ellers fungerer rigtig godt. I dette tilfælde drejer det sig om automatgear.

Hvis der er noget jeg stort set altid har været imponeret over, så er der Fords gearskifte. Meget præcist og meget letgående er vist den bedste generelle beskrivelse. Det var derfor også interessant, da den nye 2,3 liters Ford Mondeo dukkede op på redaktionen - med automatgear! Det er yderst begrænset, hvad vi har testet af Ford biler med automatgear. Det er som regel store amerikanske SUV'er eller den nye Mustang, hvor vi var dybt imponeret af den 5-trins automatiske gearkasse.

Til den nye Mondeo har man valgt en ny 6-trins automatgearkasse, kaldet Durashift. En gearkasse der er udstyret med "sport mode", til den ekstra sprøde kørsel. Spørgsmålet er så bare, hvordan det opfører sig, når samarbejdspartneren er en 2,3 liters rækkefirer med 161 hk og et maksimalt drejningsmoment på 208 Nm ved 4.200 o/min.

Motor og gearkasse...
Den 2,3 liters motor fås kun sammen med automatgearet . Motoren virker egentlig meget harmonisk, og har på papiret lige det ekstra punch, som den efterhånden aldrende 2,0 liters motor med 145 hk mangler. Men virkeligheden er lidt anderledes, da automatgearet fjerner en del af fornøjelsen. Ved fuld acceleration lyder motoren lidt anstrengt og de enkelte ryk ved hvert gearskifte er alt for dominerende. Ved cruise er oplevelsen lidt anderledes, da motoren her får lov at leverer en meget støjsvag kørsel - men skal du så foretage en overhaling, ja så bliver lydkulissen afløst af lyden fra alt for mange anstrengte omdrejninger, fordi gearkassen går for langt ned i gear. Problemet er drejningsmomentet, der simpelthen ikke er højt nok - en 5-trins automatisk gearkasse havde været at foretrække.

Vælger du at bruge "sport mode", hvilket er den "manuelle" skiftefunktion, så bliver oplevelsen ikke meget bedre. Den tid det tager fra du skubber gearstangen frem, og til gearskiftet er foretaget, er simpelthen for lang.

En lille detalje, der også har det med at irriterer er designet på gearstangen. Den er så lang at den når helt op til bunden af klimaanlægget. Her kunne man godt have valgt en mindre version, der ikke virker så malplaceret i kabinen.

Mondeo som helhed
Den nye Mondeo er uden tvivl blandt favoritterne her på redaktionen. Det er en bil, hvor køreegenskaber, kvalitet, plads og design er perfekt afstemt. Derfor er det også meget træls, for at sige det på godt jysk, at teste en model som denne, hvor tingene bare ikke harmonerer.

Der er dog et lille lys forude - men vi har desværre ikke haft mulighed for at teste det endnu. Automatgearet fås nemlig også sammen med den 140 hk stærke TDCi-motor, hvor drejningsmomentet er hele 320 Nm. Mon ikke skiftemønsteret bliver noget anderledes i denne kombination. Og da prisen stort set er den samme, så var det måske lige værd at kigge lidt nærmere på.