Selvom Golf-klassen og klassen lige under er dem de fleste bilproducenter meget gerne vil være dominerende i, så er der alligevel én klasse, som de fleste gerne vil være førende i – og det på trods af finansiel krise og manglende salg. Vi taler selvfølgelig om klassen, hvor vi finder VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis – de store firmabiler i mellemklassen. Og efter salget til private er faldet eller skal vi sige flyttet (til mindre klasser, red.), så må man finde på nye tiltag for at få en bid af kagen. Det har KIA tænkt, at de gerne ville, og derfor har de sendt deres største model ind på det danske marked i håb om at rive nogle af privatkunderne til sig. Navnet er Optima og KIA har valgt prisen som det første punkt til at vælge ”stort” igen.

Det er nemlig introduktionsprisen på 279.999,- der springer i øjnene som det første, når man ser en reklame for Optima. Derefter kigger man lige en ekstra gang på designet, for KIA har jo skabt en bil, der ved første øjekast ligner noget som designerne hos Lexus kunne have haft en finger med i tilblivelsen af. Linjerne er skarpe og langstrukne og umiddelbart meget tiltalende. Kan KIA have begået en genistreg, som virkelig kan flytte kunder?

Når du har kigget det udvendige design, har du med garanti lyst til at sætte dig bag rattet og prøve om ikke bilen kører bare tilnærmelsesvis så godt som den faktisk ser ud. Så op med døren og ind bag rattet, hvor du nok skal regne med at blive lidt skuffet. For bedst som du var oppe og køre over det udvendige, så går det allerede galt i kabinen. Sammenlignet med konkurrenter i klassen, så er her tale om et design og en kvalitet, som vi sagtens kunne have fundet i en ny bil for ti år siden. Bevares, alt er, hvor det skal være. Der mangler ikke noget. Men, materiale valget, design af knapper og instrumenter og komfortfølelsen er bare ikke tidssvarende, hvilket irriterer mig gevaldigt, da jeg var så positiv stemt pga. det udvendige design.

Pladsen er til gengæld glimrende og både passagerer foran og på bagsædet vil have masser af benplads. Sæderne er godkendt, men mangler sidestøtte. Noget vi ser ganske tit, hvis producenten ønsker at holde priserne på slutproduktet nede.

Nå, men det kan jo være, at humøret igen kommer op, når vi får startet motoren og kommer ud på vejene. Motoren springer i hvert fald i gang og lyder umiddelbart til at ville lege med. Vi har testet basismodellen med 2,0 liter benzinmotor med 165 hk og et maksimalt drejningsmoment på 196 Nm ved 4.800 o/min. Motoren er parret med en manuel 6-trins gearkasse og skulle ifølge KIA køre 14,3 km/l.

Efter ganske få kilometer i bilen står det klart, at motoren meget gerne vil lege med – desværre irriterer gearskiftet en del og føles knoklet. Samtidig er det til meget stor gene, at armlænet imellem forsæderne er så stort og så højt, at det er komplet umuligt at få en behagelig siddeposition, når der skal skiftes gear også. Det virker som om, at armlænet er skabt med automatgear i tankerne. Og da det ikke kan foldes sammen, så er det altså et stort irritationsmoment ved daglig brug.

Skuffelsen bliver også lidt større, da de første kilometer er tilbagelagt. Optima føles ikke som om, at den vil samme sted hen, som du vil. Der er sådan lidt ”svæver over vandene” over kørslen, hvilket på ingen måde er behageligt – heller ikke, hvis vi tager komfort-brillerne på. Her dumper Optima fuldstændig i ren sammenligning med alle konkurrenter i klassen.

Optima vinder helt klart på sit udseende, hvor den signalerer grandios fremfærd og luksus. Desværre forsvinder den følelse i kabinen, hvor eneste opløftende element er den gode plads. Plads er der også masser af i bagagerummet – men, også her må KIA modtage et lille hak i tuden, da kuffertknusere stadig er en del af indretningen. Det går bare ikke i 2014/15.

Den 2,0 liters motor imponerer faktisk med sin omdrejningsvillighed, men den bliver holdt tilbage af en kedelig og træls gearkasse, som så også bliver holdt tilbage af et fuldstændig malplaceret midterarmlæn i kabinen.

Prisen på vores testbil er 279.999,- plus lidt metallak til 6.999,-. Umiddelbart virker det som en prisbasker af de helt store. Specielt når man ser på den mængde udstyr man får med som standard. Her er tale om fartpilot med begrænser, 2-zone klimaanlæg, bluetooth opkobling, LED kørelys, el-spejle, læderrat og gearknob, elruder for og bag, alufælge og meget mere. Men, lad dig ikke narre. Vælg en KIA cee’d SW, hvis du vil have en moderne bil med god plads. Du kan få topmodellen for cirka samme pris som basismodellen af Optima.

Baseret på mit førstehåndsindtryk af Optima, så irriterer det mig gevaldigt, at KIA ikke har formået at følge op på det udvendige design og skabe en bil, der også er moderne og velkørende.