Indrømmet! – Jeg er vild med Mazda. Lige siden den første Mazda 6 blev introduceret, er der næsten kun kommet gode og lækre biler fra den japanske bilproducent. På det seneste, den lille nye Mazda2, og den nye Mazda6. For år tilbage var Mazdas mellemklassebil en kedelig sveske - men både den gamle 6'er og den nye, kombinerer den fornuftige familiebil, med spændende design, inspirerende teknik og fremragende køreegenskaber.

Vokset
Som ”sædvanligt” er den nye 6'er vokset i forhold til den gamle, hvilket man primært mærker på benpladsen ved bagsædet, som er rigtig fin. Bagagerummet klarer 27 liter ekstra – i alt 519 liter, og den lette nedklapning af bagsædet er videreført fra forrige model, så det stadig kun kræver træk i to håndtag, for at man har et helt fladt ”lad” med plads til 1.702 liter – uden besvær med at skulle fjerne nakkestøtter og sædehynde.

Flot udstyr
I denne ”Advance” version er listen over standardudstyr temmelig lang og omfattende. En del udstyr, som ofte er ekstraudstyr, er i Mazda6 standard. Udstyret tæller bl.a. 2-zones klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, læderbetrukket rat og gearknop, samt 6-cd-veksler og 6 højttalere.

Derudover har Mazda6 introduceret det de kalder CF-net. Det er et system, som betjenes via knapper på rattet, hvor man kan styre radio, klimaanlæg, tripcomputer og bluetooth. Systemet kræver lidt tilvænning, før man kan betjene det hurtigt, men den åbenlyse fordel er selvfølgelig, at man ikke behøver, at fjerne hænderne fra rattet, når man fx skal stille på klimaanlægget.

Mazda 6 har selvfølgelig en komplet sikkerhedspakke, med blot en manglende knæairbag, som minus. Den kan findes hos nogle konkurrenter, som f.eks. Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Køreoplevelsen
Det sportslige ydre er ikke kun for syns skyld, for Mazda6 kører rigtig godt, og jeg synes det er det perfekt kompromis mellem familiebil og en underholdende køreoplevelse. Undervognen er skarp, og nogle vil måske synes lidt for skarp -men det er det, der gør bilen sjov at køre. 17” alufælge med 215/50 dæk ser både godt ud, men bidrager også til de gode køreegenskaber.

Basismotoren i Mazda6 er en 1,8 liters med 120 hk, mens vores testbil er udstyret med en 2,0 liters, der yder 147 hk. Topmodellen har en motor på 2,5 liter og en maksimal ydelse på 170 hk.

Denne 2,0 liters motor gør dog et udmærket stykket arbejde, og har kræfter nok til at yde den fine undervogn retfærdighed. Motoren er omdrejningsvillig og reagerer prompte på speederen. Lydniveauet er også tilpas, men igen vil den for nogen, muligvis, være for støjende, eller sagt på en anden måde ”for sportslig”. Det 6-trins gearskifte er let og præcis - nøjagtig som man kan ønske sig.

Et enkelt minus
Den ellers så fine Mazda6 har dog et enkelt minus – et relativt højt benzinforbrug. Ugens forbrug endte på 10,6 km/l efter knap 1.000 km blandet kørsel, hvoraf 500 km var på motorvej. Alt efter kørselsmønstret kan man nok køre længere på literen, men at skulle nå det fastsatte EU-mix på 14,1 km/l er lige lovligt optimistisk, når det gælder blandet kørsel.

Konklusion
Mazda har gjort det igen – den nye 6'er er en rigtig dejlig bil, med plads til familien, og potentiale til at komme på racerbanen. Den sædvanlige Mazda grundighed og kvalitet føles igennem hele bilen, og det er lækkert at opholde sig i kabinen.

Og hvis det ikke er nok til at blive forelsket i bilen, så burde priserne i hvert fald hjælpe. I forhold til f.eks. Ford Mondeo og Toyota Avensis, så ligger Mazda6's pris på 316.026 kr. henholdsvis 40.000 og 60.000 kr. lavere end de to konkurrenter med tilsvarende motorkraft.