Opel har taget sig sammen med den seneste version af Insignia. Den har fået tilnavnet Grand Sport, og pladsen på bagsædet er vokset, men er den noget værd i billigste trim?

Det ruller for Opel. Den nye Corsa er god, Astra er fænomenal, og nu kommer så den nye Insignia, der har fået tilført et ’Grand Sport’ til navnet. Navnet peger i retning af, at Opel ønsker at snobbe opad, og visuelt holder den sig ikke tilbage. Grand Sport er 489 cm lang, det er tre cm længere end Skoda Superb, men alligevel er det lykkes designerne at ramme et udtryk, der er muskuløst og alligevel afdæmpet.

Ingeniørerne har også haft heldet med sig. Den nye model har en 92 mm længere akselafstand, som gavner pladsen i kabinen, og alligevel har modellen tabt op til 175 kilo, i forhold til den gamle Insignia. Mere plads, pænt design og lavere vægt er som regel en opskrift på succes i bilernes verden.

Netop lavere vægt er som regel også ensbetydende med bedre køreegenskaber, og på en snoet landevej er Grand Sport et fornøjeligt bekendtskab. Styretøjet især er direkte og involverende, så man får lyst til at køre mere. Undervognen er fast affjedret, så Grand Sport skifter retning, når du vrikker på rattet, men uden at du får slået plomberne ud af tænderne, når du køber over bump. Til gengæld opleves testbilen som lettere urolig på motorvejen, når hjulene støder på ujævn asfalt. Her kunne man godt forvente mere af en bil, som vil konkurrere mod BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.

Tennisbanen
De 92 mm ekstra akselafstand gavner specielt bagsædepassagererne, der får så meget plads, at der er plads til at spille tennis bag de to forsæder – og selv dine mest langbenede ven vil ikke brokke sig over manglende plads til fødderne. Men sandheden er, at din ven nok skal have en abnormal kropsform, hvis han eller hun ikke samtidig skal støde hovedet imod loftet på bagsædet. Grand Sport er 29 mm lavere end den gamle Insignia, og den ellers så flotte skrånende taglinje gør, at der ikke er meget plads til hovedet, hvis man er over 180 cm.

Så er det straks sjovere at sidde oppe foran. Testbilen har nogle hamrende gode forsæder, der støtter perfekt. Efter to timer bag rattet stiger man ud ligeså frisk, som da man steg ind. Kabinen er lavet i typisk Opel-stil, det vil sige god kvalitet, men også uden meget lir, og kabinen har meget sort pianolak.

Testbilen er indstigningsversionen Enjoy med en 1,5-liters turbobenzin-motor med 140 hk. Den klarer jobbet hæderligt uden på nogen måde at være imponerende. Den er både støjsvag og fri for vibrationer, men for rigtig at klemme kræfter ud af den, skal den piskes, og det passer ikke helt til stilen for resten af bilen. Samme motor findes i en 165 hestes variant, som runder 100 km/t et sekund hurtigere, og det var måske værd at overveje, om man kan finde de ekstra 25.000 kroner.

Når det så er sagt, så kommer Enjoy med varme i rattet, fartpilot, aircondition og automatisk fjernlys, og på testbilen er der ydermere monteret klimaanlæg og parkeringssensorer. Startprisen er 320.000 kroner, og det er måske ikke billigt, men det er en god pris, når man tager produktet i betragtning. Insignia Grand Sport har masser af plads, fin kvalitet og gode køreegenskaber – så samlet set er den en fin pakke.