Selvom platformen går igen, er Saab 9-3 stadig sin helt egen - og den oser af kvalitet og sikkerhed. Den testede bil er i vores tilfælde en Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Arc. Det mest interessante i den sætning er ”1.8t”. For, hvor det normalt betyder at bilen drives af en 1.8 liters turboladet motor – bliver vi snydt en smule her. Motoren er i virkeligheden en 2.0 liters og er identisk med de andre 2.0 liters benzinmotorer vi finder i serien. Den lille forskel ligger i motorstyringen og turboens ladetryk. Ved en ganske simpel ændring fra fabrikken, ændres disse to ting og effekten stiger fra 150 Hk i ”basis” version til 175 Hk i den lidt større version. Eneste grund til at man skriver 1.8t, er altså for at fortælle kunden at det er den mindste motor i serien. Og hvilken motor!

Den ”1.8” liters turbomotor yder 150 Hk ved 5.500 o/min og har et moment på 240 Nm ved kun 2.500 o/min. Dette er med til at sende Saab’en afsted fra 0-100 Km/t på 9.5 sekunder og ende på en tophastighed på 210 Km/t. Vejen op gennem speedometeret er utrolig behagelig. Motoren trækker jævnt igennem hele feltet og lyder på intet tidspunkt anstrengt. På motor- og landevej er der stort set ingen motorstøj i kabinen og Saab’en viser virkelig at den er skabt til at cruise af sted på de lange strækninger. Gearskriftet er perfekt til motoren og placeringen af gearstangen føles næsten som en forlængelse af armen.

I kabinen er det meget nemt at finde en behagelig siddestilling. Sæde og rat er multijusterbart og sikre at du hurtigt og nemt finder dig tilrette. At vores testbil var udstyret med komplet læderkabine, gjorde bare indtrykket meget bedre. I førersædet føler man sig lidt som en pilot i sit fly – og som vi har skrevet før, så er det tydeligt at se anerne til flyindustrien. En smart detalje er placeringen af håndbremsen, der i sluppen tilstand virker som en del af midterkonsollens design. Den er nem at trække og slippe. Desværre virker dens modpart ved passagersædet ikke så godt. Den skulle være designet som en kortholder – men virker mere som en billig løsning på et designproblem. Her skulle Saab have hævet kvaliteten. Men, desværre ses dette tit i nye biler – man glemmer simpelthen midterkonsollen.
Pladsen foran er rigtig god – men desværre savner vi lidt plads på bagsædet. Selvom man på intet tidspunkt sidder ubehageligt, så vil nogle ekstra centimeter gøre godt for de bagerste passagerer.

Sikkerhedsmæssigt er Saab 9-3 helt i top. Dette ses også ved den seneste Euro-NCAP test, hvor bilen høstede fem stjerner. En ny feature er bla. bremsesystemet, hvor bilen regulerer bremsetrykket på de enkelte hjul, hvilket eliminerer over – og understyring. Vores testbil var desuden udstyret med ESP – hvilket dog ikke er standard. Ærgerligt i en bil, hvis basispris er næsten 400.000,- kroner.

Natkørsel er helt specielt i en Saab. For det første er en feature som NIGHTPANEL værd at nævne. Ved et enkelt tryk på en knap, slukker alle instrumenter og det eneste lys i kabinen er skalaen fra 0-140 Km/t på speedometeret. Noget andet yderst behageligt, er Xenon lygterne. Jeg menes ikke at kunne huske noget, der er bedre. Klart, langt og bredt, må være de tre ord der bedst beskriver lyset.

Rent benzinøkonomisk, lykkedes det os, med V-Power i tanken, at holde et gennemsnit på 10.9 Km/l. Fabrikken lover 12.0 Km/l – hvilket må siges at være lige i overkanten.

Prisen for basisversion af Saab 9-3 er 375.000,- kroner. Hertil fås en enorm liste af ekstraudstyr – hvilket gør det nemt at tilpasse sin Saab efter behov. Vores råd vil være, at man køber den mindste version og får ændret motorstyringen hos sit Saab servicecenter. Hermed får du 175 Hk under motorhjælmen for godt 15.000,- kroner. Og det er billigt, når du skal betale hele 467.500,- kroner for en 2.0t med sammen ydelse. Du sparer altså omkring 75.000,- kroner. De penge kan du så bruge til at installerer alt muligt andet ekstraudstyr i bilen. Det kunne f.eks. være lædersæder, cd-anlæg, og en udvidet sikkerhedspakke. Du vil derved stadig have penge i overskud.

Saab 9-3 leverer en fabelagtig køreoplevelse. Fornemmelsen af kvalitet, komfort og sikkerhed er helt i top, når man sidder bag rattet. Motor og gearskift passer perfekt sammen og bilen er meget nem at køre. Desværre savner vi plads på bagsædet – for at få dette skal du op i Saab 9-5. Sikkerheden er i top, hvilket desværre også må siges om prisen. Men, der er penge at spare, hvis man er lidt snu og selv vælger, hvilket udstyr man installerer i sin ”basis” version.