Octavia var bilen, der for år tilbage for alvor gjorde Skoda til en stærk spiller på bilmarkedet. Det tætte samarbejde med VW betød at teknik og kvalitet kom op på et højt niveau, der gjorde livet en del svære for konkurrenterne. Derfor turde man også, og havde mulighed for, at producere en vild og voldsom Octavia – Octavia RS. I 2002 så den første RS dagens lys med 180 hk og en pris på 300.000 kr.. Bilen var rå, vild og voldsom, og efter en tur i den bil var det definitivt slut med Skoda vittighederne.
RS forsætter
Næste generation af Octavia har nu været på markedet i godt 2 år, og selvfølgelig skal der følges op på RS-succesen, og det gør man uden så mange dikkedarer, med en ny RS’er.
Som tidligere fås RS modellen både som sedan og som combi (stationcar), men nu også med dieselmotor. Priserne starter ved 399.000 kr. for den 200 hk sedan med benzin motor, og 419.000 kr. hvis man vil have den 170 hk diesel i stedet.
Testbilen
Testbilen her er en combi, som jeg personligt synes bedst om rent udseendemæssigt. Combi modellens lange linier klæder bare Octavia’en bedre, ligesom en Audi A4 også ser meget rå ud, som Avant (stationcar) i sportsmodellerne. Skoda Octavia RS er dog stadig ganske anonym og vækker ikke så stor opsigt i gadebilledet. Det eneste afslørende er 17” dæk med en bredde på 225, en dobbelt udstødning og 2 diskrete RS logoer.
Indendøre ser tingene dog lidt mere spændende ud, med lækre sæder med en kombination af læder/stof i sort og hvidt. Sæderne er fint skålformede og yder en rigtig god sidestøtte, når sving tages i høj fart. Udover de lækre sæder er detaljer som alu-pedaler, dejligt tykt læderrat og alu-lister i kabinen med til at gøre det til en fornøjelse at opholde sig i bilen.
Som topmodel i programmet må der ikke mangle hverken komfort- eller sikkerhedsudstyr, og det er heller ikke tilfældet. Alt udstyr man kan forvente er til stede bl.a.: alarm, Hill Holder, klimaanlæg, varme i forsæder, fartpilot, parkeringssensor, regnsensor osv.
På sikkerhedssiden er udstyret også komplet med bl.a. 6 airbags, ESP, dæktrykskontrol og tågelygter.
Teknikken
Stort set al teknik er hentet fra VW koncernens lager, og Octavia er jo også næsten en VW Golf. Hjertet i denne RS'er er den perfekte 2,0 liters FSI motor, som vi kender fra alle VW og Audi modeller. Med turbo yder denne motor 200 hk ved 5.100 o/min. og har et kraftigt drejningsmoment på 280 Nm. ved bare 1.800 o/min. 0-100 km/t klares på 7,5 sek. og tophastigheden på 238 km/t burde kunne tilfredsstille de fleste.
Den velkendte motor overrasker ikke på nogen måder – den er stadig bare en stor fornøjelse at have med at gøre: omdrejningsvillig, støjsvag og uden turbotøven. Selvom effekten topper ved 5.100 o/min, kan man sagtens trække motoren op til 7.000 o/min., for at morer sig lidt ekstra over den fine teknik. Gearkassen er 6-trins og leverer et kort, hurtigt og præcist gearskifte.
Forfinet
Skoda Octavia RS Combi er uden tvivl en utrolig vellykket bil, der leverer nøjagtigt det, den giver sig ud for at være. Du får en meget hurtig, velkørende, komfortabel og dejlig bil, der fint kan agere hverdagsbil eller hurtig motorvejsekspres. Det du ikke får er en vild, rå og voldsom bil, som den tidligere RS'er – dertil er den nye blevet en alt for pæn dreng.