De fleste bilproducenter med respekt for sig selv deltager i internationale rallys med en af deres hverdagsmodeller – i hvert fald hvis vi snakker karrosseri udformning. Suzuki har haft stor succes i Junior World Rally Championship med deres ekstreme rallyversion af Suzuki Ignis, og den succes prøver man selvfølgelig at overføre til det private marked, og det sker med introduktionen af Suzuki Ignis 1.5 Sport.

Ignis Sport er kommet til Danmark i et begrænset oplag på 150 stk. og med en pris på 160.000,- . En standard Ignis 1.3 koster 145.000, mens den firhjulstrukne 1.5 med 99 heste ligger på 169.995.,-.

Forvandlingen
For at forvandle den traditionelle Ignis til en Rallybil har man været på storindkøb i ”biltilbehørsbutikken”. For det første er undervognen sænket 20 mm. og samtidig strammet op. En ekstra stabilisator monteret under motoren sørger for at karrosseriet er ekstra vridningsstabilt. Dækmonteringen er ændret fra 14” 165/70 til 15” 185/55 på en hvide alufælge. Derudover er der monteret skørter, hækspoiler og udvidede skærmpaneler.

Kombinationen af den knald gule farve og de hvide fælge gør til, at man får en del opmærksom og kommentarer med på vejen – ”Det er vist en god insektfanger du har der” og ”Hvaaaa…. er det plastikfælge den kører rundt på eller hva?”

Recaro sæder
Også kabinen har man piftet op med bl.a. hvide skiver med blå baggrundsbelysning til omdrejningstæller og speedometer, kulfiberlook på midterkonsol, læderrat og lædergearknop. Det vigtigste og mere brugbare er dog de lækre Recaro sæder, der er standard i Sport versionen. Recaro sæderne er som forventet fornemme at sidde, og den gode sidestøtte er nødvendig, når man kaster bilen rundt i snævre sving; for det er nemlig noget Ignis Sport er god til.

Udover alt det visuelle i kabinen og Recaro sæderne er der også som standard fjernbetjent centrallås, el-ruder og el-spejle.

Close ratio og dobbelt overliggende knastaksel
Både motor og gearkasse er også kommet i sportstrøjen. Standard gearkassen er blevet udskiftet med en 5 trins close ratio, og den giver nogle korte, præcise og hurtige gearskift, som passer godt til resten af bilens opsætning.

Motoren er en tunet version af den 1,5 liters som nu yder 109 heste med 16 ventiler, dobbelt overliggende knastaksel og variabel ventil teknologi (VVT). Den maksimale ydelse nås ved 6.400 o/m og momentet på 140 Nm. ydes ved 4.100 o/m. Da vægten blot er på 900 kg er de 109 heste tilstrækkelige til at give ganske flotte præstationer. 0-100 km/t klares på lige under 9 sekunder og tophastigheden er opgivet til 185 km/t.

Kontant undervogn
Med hurtige gearskift og mange omdrejninger kan Ignis Sport følge med i de fleste ”lyskrydsdueller”, men desværre er de mange omdrejninger ikke helt motorens livret. De sidste 1.500 omdrejninger inden det røde felt er lyden fra motoren ikke længere hverken sporty eller behagelig at være udsat for. Trods det er bilen stadig rigtig underholdende på små snoede veje, hvor den kontante og hårde undervogn sørger for præcise køreegenskaber, og sørger samtidig for at ens nyrer bliver rystet godt igennem.

Sikkerhedsudstyret
Sikkerhedsudstyret er det samme som i de andre modeller, hvilket er ensbetydende med 4 airbags, ABS med EBD samt 3 punkts seler og nakkestøtter på de 4 siddepladser.

Underholdende
Hele ideen med Ignis Sport har været at lave en spændende, sjov og underholdende bil, og det må man sige er lykkes ganske glimrende. Man finder ikke en ny bil til 160.000, der giver mere opmærksomhed eller underholdningsværdi som Ignis Sport. Merprisen i forhold til den ”normale” 5 dørs model er blot 3.000,- så hvis man kan undvære de 2 døre og kan klare de misundelige blikke, bør man ikke gå uden om Ignis Sport.