Der er visse biler, der virkelig får smilet frem på læberne hos de fleste. Her på redaktionen er vi ikke blege for at indrømme at VW Touareg V10 er en af disse biler. Lad os kigge lidt på, hvorfor smilet bliver så stort, når snakken falder på den voldsomme VW.
Motoren
Man kan ikke just påstå at VW Touareg er undermotoriseret. Ude foran finder vi nemlig en 5,0 liters V10-diesel-motor med hele 313 hk og vanvittige 750 Nm i drejningsmoment. Momentet indfinder sig allerede ved 2.000 o/min, hvilket bestemt er med til at gøre Touareg meget hurtig i mellemaccelerationerne. Samtidig betyder det også, at motoren stort set ikke er anstrengt ved land- og motorvejskørsel.
Selvom V10-modellen er udstyret med automatgear, stryger den alligevel forbi de 100 Km/t på blot 7,8 sekunder og stopper først når vi nærmer os de 225 km/t. Værd at fremhæve i denne sammenhæng, er den vidunderlige 6-trins automatiske gearkasse med TipTronic skiftefunktion og DSP, der automatisk tilpasser skiftene efter den kørestil chaufføren nu måtte lægge for dagen. Skiftene er så bløde og behagelig at man stort set ikke mærker noget til dem. Med mindre man selvfølgelig smækker klampen i bund og lader sig presse tilbage i sædet. Er man ikke klar over den voldsomme acceleration, kan man næsten gætte sig til, hvordan en astronaut har det på sin jomfrurejse.
Alt denne ”power” kommer jo bestemt ikke gratis, men alligevel imponerer den 10-cylindrede-motor med 8,2 km/l. Ikke dårligt, når man tænker på motoren størrelse og ydelse.
Touareg leveres også med en 3,2 liters V6’er (240 hk), 2,5 liters TDI (174 hk), samt en 4,2 liters V8’er (310 hk). Priserne starter ved 875.000,- og slutter ved 1.540.000,-. Som van starter priserne ved 325.000,- og slutter ved 535.000,- ex. moms. Så kan du klare dig uden de bagerste sæder, så er der mange penge at spare.
Designet
Noget andet der er værd at fremhæve er Touaregs design. Selvom det ikke skiller sig så kraftigt ud fra mængden, som vi f.eks. ser det hos konkurrenten Porsche Cayenne – så er Touareg meget maskulin at se på. Og uden at fornærme nogen, kan man godt sige at man kan have svært ved at se en dame bag rattet.
Touareg er stor og byder på hele 4,75 m i længden og 1,93 m i bredden. Kombinerer man det med en højde på 1,70 m – ja, så får man masser af plads indvendigt. Pladsen gælder også bagagerummet, der rummer 500 liter med sæderne på plads og 1.525 liter uden sæder.
Undervognen og firhjulstrækket
Touareg er udstyret med CDC luftaffjedring, der automatisk styres over seks forskellige niveauer. Dette betyder, at du kan vælge præcis den ”hårdhed” i undervognen, som du nu måtte ønske. Det har længe været diskuteret om Touareg er for blød i det bløde program og for hård i det hårde program. Personligt mener jeg ikke at det er så voldsomt, som det er sagt af nogle af mine kollegaer. Med CDC luftaffjedring kan Touareg kører igennem 580 millimeter vand, hvilket er 80 millimeter mere end med normal affjedring.
Samtidig med CDC er VW Touareg udstyret med 4Motion-firhjulstræk, der søger for en individuel tilførelse af trækkraft til de fire hjul. Vi kender systemet fra andre VW modeller og det virker ganske enkelt perfekt.
Med den kraftfulde motor, den avancerede affjedring og det gode firhjulstræk, er Touareg faktisk meget imponerende i terræn, hvor den godt kan lege med nogle af de tinge drenge og derved vise at den ikke er en ”café” offroader.
Sikkerhed
Der er ikke mange negative ting at sige om sikkerheden i VW Touareg – for den er ganske enkelt imponerende. ESP, ASR, ABS og MSR. Ja, det flyver igennem luften med forkortelser. Airbags dækker samtidig hele vejen rundt i kabinen, der samtidig udmærker sig ved at være lavet i specielt stærke ståltyper, der er laser-svejset sammen for at sikre optimal holdbarhed.
Udstyret
Udstyrslisten i Touareg er lang. Og vælger du topmodellen, vil du virkelig kunne nyde godt af alt hvad hjertet begærer af elektronik samt læder og ædeltræ. En lækker detalje er keyless-entry funktionen, der gør dig i stand til at starte din bil uden brug af nøgler. Vi har set det i mange biler – men, det er som om at det virker helt efter hensigten i Touareg, hvor man i andre biler godt kan føle at der er tale om en ”billig” version af systemet – igen uden at fornærme nogen.
Anlægget i Touareg fortjener også en kommentar med på vejen. Det er nemlig rigtig godt og imponerer med sin otte kanals forstærker og hele 300 W til de elleve højttalere. Ganske imponerende.
Konklusion
Det er svært at finde nogle deciderede negative ting om Touareg V10, når man er så imponeret over detaljerne ved bilen. Designet er i top, motoren er perfekt, økonomien er god når man tager ydelsen i betragtning, og kvaliteten er helt suveræn. Eneste minus kunne måske være, at der er rigtig mange knapper og funktioner i kabinen, hvilket måske godt kan afskrække visse personer. Men, jeg kan nu godt lide knapper, så…