Der er ingen tvivl om, at Toyota Yaris er en populær bil blandt danskerne – det kræver blot et kig på salgstallene for netop den bilklasse. Specielt hybrid-versionen af Yaris er populær, hvilket er forståeligt nok med det øgede fokus på grøn energi. Men Yaris er også meget mere end hybrid-versionen. Modellen fås nemlig med almindelige forbrændingsmotorer, hvor en mindre ”entry level” med 69 hk og kun 3-cylindre starter festen, som så sluttes af med en 111 hk stærk 1,5 liters benzinmotor. Vi har taget et kig på sidstnævnte.

Under hjelmen
Lad os bare fortsætte med motoren, som faktisk gør det imponerende godt. Med sine 111 hk er der egentlig kræfter nok i Yaris, så du har betydeligt nemmere ved at foretage overhalinger og generelt bare komme op i fart, end det er tilfældet med den mindre motor. Den 1,5 liters motor er ikke en turbomotor og du vil ikke opleve samme ryk fra de lavere omdrejningstal, som du f.eks. gør med Fords EcoBoost og VW TSI motorer. Men Yaris 1,5 er alligevel forbavsende kvik fra stilstand – ja jeg vil næste sige for kvik. Det skal forstås på den måde, at koblingspunktet i bilen sidder på en måde, så det nemt kommer til at lyde som en køreskoleelev, der skal afsted på sin første tur og kommer til at give alt for meget gas, hvorefter du i ren refleks slipper koblingen og bilen stryger afsted. Det er selvfølgelig noget du kan vænne dig til – men det giver anledning til en hel del grinagtige oplevelser i starten.

Gearskiftet er imponerende godt og fortjener kun roser. Det samme gælder faktisk også motoren, der er støjsvag, smidig og let kørt. En lille justering af forbindelsen mellem de to enheder og alt vil være perfekt.

Køredynamisk er Yaris faktisk rigtig godt med. Den er ikke så inspirerende som en Fiesta, men den er på ingen måde kedelig. Så der synes jeg ikke, at Toyota på nogen måde skal skamme sig.

Design
Toyota er et af de bilmærker, der længe har haft ry på at lave kedelige biler rent visuelt. Mærkeligt nok da de på bilmesser verden over præsenterer den ene sprøde konceptbil efter den anden. Alligevel formår de ikke altid at tage elementerne fra konceptbilerne og flytte det over på de produktionsklare modeller. Men, heldigvis sker der også ting og sager på den front – bare se på Toyota C-HR, der virkelig skiller sig ud på den positive måde.

Yaris skiller sig også ud på den positive måde – i hvert fald forfra. Her har en ny lygtesignatur skabt et friskt look, der er fuldt på højde med konkurrenterne. Det samme gælder profilen, hvor der ikke er synlige elementer, der tynger bilen. Desværre holder det ikke helt til bagenden, der har alt for store og tunge baglygter, der får bilen til at se gammeldags og klumpet ud. Havde man skåret den nederste store røde del af lygten, ville det have være helt anderledes og bagende ville have været tro mod hele den forreste del af designet. Ærgerligt!

Indvendigt
Der er også sket store sager indvendigt på den nye Yaris. Kvaliteten af materialerne er høj og de fleste af de gammelt udseende knapper er væk. Mediesystemet i midten af instrumentpanelet ser nydeligt ud og fungerer upåklageligt. Det måtte dog gerne have været vinklet bare nogle få grader mod chaufføren. Det ville gøre aflæsningen nemmere og chaufføren vil med garanti føle sig bedre til rette. Et lille minus er måske, at det hele bliver meget sort i sort omkring instrumentpanelet. Her kunne en lys grå baggrund ved omdrejningstæller og speedometer have været en god måde at knække det sorte på. Eller hvis den lille kromdetaljer, der dog er tilstede, havde fortsat ned i rattet eller rundt om klimaanlægget. Det er små detaljer – men det er som regel også dem, der gør forskellen.

Pladsen i kabinen kan der ikke sættes en finger på. Den er god – rigtig god faktisk, når vi tager størrelsen på Yaris i betragtning. Ved bagsæderne imponerer benpladsen til alle tre passagerer. Det er ganske glimrende.

Samlet set
Toyota har med Yaris skabt en fin bil. Den gør sådan set ikke noget forkert – den gør faktisk en masse ting rigtigt. Men, den mangler virkelig det, der får den til at skille sig ud fra mængden. Det der gør den attraktiv for andre end dem, der søger det pålidelige, det der er ligetil. For det er virkelig det, at Yaris er – en ligetil bil. Jeg håber at Toyota tør tage chancen og lege lidt mere med designet – de kan jo sagtens, kan man se på fronten af bilen. Og så håber jeg at man lige giver den lidt mere gas i den meget sorte kabine. Men er det nuværende look noget du sagtens kan leve med (det kan rigtig mange nok godt, red.), så er Yaris anno 2017 en rigtig fin bil. Og til priser der starter ved godt 116.000 kroner, kan rigtig mange være med. Vores testbil med 1,5 liters motor har en startpris på godt og vel 144.000 kroner.