Vi danskere elsker SUV'er, men i 2019 elskede vi elbilerne mere end nogensinde. Generelt er danskerne bare bilglade - der blev nemlig solgt flere biler herhjemme end nogensinde.  

Det går godt i Danmark, og der er gang i hjulene – så meget, at 2019 satte rekord for salget af nybiler. Hele 225.594 personbiler blev der solgt. Det er en stigning på 3,3 procent i forhold til året før, hvor der blev solgt 218.483 biler. Det er også markant bedre end den hidtidige rekord i 2016, hvor der blev solgt 222.818 biler.

Nu rykker elbilerne
Vi har snakket om det længe, men nu ser det endelig ud til, at salget af elbiler er kommet i gang. Således blev der i 2019 solgt 5.524 elbiler, hvoraf 2.439 af dem alene var Tesla Model 3. Det svarer til en stigning på næsten fire gange så meget, som i 2018 hvor der blev solgt 1.545 elbiler. 

Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet

Salget af elbiler tordner afsted. Det er der formentlig flere årsager til. Den primære årsag er, at danskerne har taget den grønne omstilling til sig og ønsker mere miljøvenlige biler. Derudover har der været en vis usikkerhed om hvorvidt afgiften for elbiler ville stige i 2020, og derfor har mange danskerne måske set sig nødsaget til at købe en elbil i 2019, før afgiften kunne risikere at stige, forklarer direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

I sidste øjeblik blev afgiftsstigning afværget, og bilafgifterne for de elektrificerede biler er i 2020 de samme som i 2019.

Hybriderne følger med
Meget tyder på, at vi er blevet mere omsorgsfulde overfor klimaet, for også plugin-hybriderne har oplevet en markant fremgang. Der er i 2019 blevet solgt 3.885 plug-in hybridbiler, hvilket er en stigning på 24,2 procent i forhold til sidste år, som nok også er hjulpet godt på vej af et meget voksende. Til sammenligning blev der året før solgt 3.127 plug-in hybrider, hvilket i forvejen var et stort spring i forhold til de 620 som blev solgt i 2017.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Der er dog stadig langt til klimamålene om en 70 procents reduktion, for elbilerne udgjorde kun 2,4 procent af det samlede personbilssalg for 2019.

Vi elsker SUV’er
Når man kigger på danskernes favoritter, så har vi altså kastet vores kærlighed på SUV-segmentet, hvor også de mange såkaldte crossovers er kategoriseret. Faktisk var 28,2 procent af de nye personbiler SUV’er. Det er en stigning på to procent og noget mere end det næststørste segment, som udgøres af små biler, som i 2019 var på 23,6 procent. 73 procent af SUV’erne er i segmentet små og mellemstor, hvilket betyder, at de er samme størrelse som en almindelig familiebil blot lidt højere.

Måske derfor blev årets mest solgte bil Nissan Qashqai, som er solgt i hele 7.325 eksemplarer. På en andenplads ligger Citroen C3, som har solgt 6.914 eksemplarer. På tredjepladsen kommer Peugeot 208, der er solgt i 6.852 eksemplarer.

Billig privatleasing – her er de bedste privatleasing tilbud

Danskerne er også blevet en smule mere glade for leasing, som nu udgør 43 procent af det totale salg, sammenlignet med 2018 hvor leasingandelen var på 39 procent. Det er erhvervsleasing, der er størst med 30 procent af årets samlede salg, mens privatleasing står for knap 13 procent.