Med en spektakulær sportsvogn viderefører Audi navnet og generne fra den femdobbelte Le Mans-vinder Audi R8. Tre år efter afsløringen af konceptbilen Audi Le Mans quattro blev gadeversionen af den nye sportsvogn med centermotor præsenteret på biludstillingen Salon d´Automobile i Paris. Audi R8 er en imponerende køremaskine og den sportslige spydspids fra Audi. Med en V8 FSI-centermotor med 420 hk, permanent firehjulstræk quattro og aluminiumskarrosseri i Audi Space Frame-teknologi er grundlaget skabt for en bil med fantastisk køredynamik.

Kompakt og sportsligt udseende

Bilens karakteristiske former bestemmes af motorens placering bag cockpittet. Motorens centrale placering er frem for alt til gavn for køredynamikken, fordi det giver muligheden for en vægtfordeling som på R8 med 44% forrest og 56% bagest.

Bilens karrosseri virker meget kompakt. Fronten og den flade tagkonstruktion er kendetegnet ved en let bue. Denne markante bue gør, at den topersoners sportsvogn straks genkendes som en Audi. De velkendte konturer fortsætter på bilens sider. Stylingen med Dynamic Line over dørpanelerne og skulderlinjen, der forbinder front, side og bagende, passer flot til dørene og overgangen til luftindtaget i siderne, hvilket fremhæver de runde hjulkasser og de store hjul.

Kabinen i Audi R8 er rykket langt frem: Dette træk er typisk for en sportsvogn med centermotor, og det viser med al tydelighed slægtskabet med racerbilen af samme navn. Bagved kabinen, foran bagakslen, ligger V8 FSI-motoren, som kan betragtes gennem den store bagrude.

Målene for Audi R8 er 1,90 m bred og kun 4,43 m lang og 1,25 m høj. Akselafstanden på 2,65 m giver god plads til den overraskende store kabine og den langsliggende motor bagved. Bag dørene, mellem panelerne og taget, fremtoner en stor luftføring – det såkaldte sideblade – som sørger for luft og afkøling til V8-motoren. Lakeringen på disse sideblades er afstemt til bilens grundfarve.

Frontpartiet præges af den trapezformede Audi singleframe-kølergrill og de store luftindtag på højre og venstre side af kølergrillen. For første gang er de fire ringe placeret på motorhjelmen, over kølergrillen. Over luftindtagene sidder de flade, innovative LED-forlygter med klart glas.

LED-teknologi

Som den første serieproducerede bil kan man til R8 få forlygter, hvor alle lysfunktioner, nærlys, fjernlys, kørelys og blinklys, er udført i LED-teknologi. LED-lygter kræver mindre plads end konventionelle lygter, hvilket giver designerne større frihed ved formgivningen. Et særligt blikfang er formgivningen med tredimensionelle LED-forlygter. LED-forlygterne kan bestilles som ekstraudstyr fra udgangen af 2007.

Aerodynamik i fokus

To store diffusoråbninger i den bageste stødfanger viser, i hvor høj grad aerodynamikken har påvirket formgivningen af Audi R8. De fire runde afgangsrør er placeret parvis i venstre og højre side over diffusoråbningerne.

Hækspoileren på R8 kører automatisk op, når vindforholdene kræver det. Hækspoileren hjælper sammen med undervognens aerodynamiske form og diffusorne med til at presse bilen ned mod kørebanen. Når hastigheden sættes ned, kører hækspoileren ned i karrosseriet igen.

En rammestruktur i Audi Space Frame-konstruktion (ASF) udgør den bærende del af aluminiumskarrosseriet. Med den perfekte kombination af minimal vægt og maksimal stivhed udgør denne ramme grundlaget for optimal køredynamik, og den er samtidig en forudsætning for det fremragende forhold mellem vægt og ydelse, som er helt nede på 3,71 kg pr. hk.

Førerorienteret kabine

Cockpittet er konsekvent indrettet efter førerens behov, og interiøret er præget af sportslighed, hvor føreren er integreret i bilen mellem instrumentpanelet og en høj midterkonsol. Instrumentenheden over midterkonsollen er drejet en anelse mod føreren. Rattet har en flad underside, hvilket er typisk for de mest sportslige biler fra Audi, og det giver mulighed for at stige ind i bilen på en måde, som yder en sportsvogn retfærdighed.

Hjertet i R8

Motoren i Audi R8 er en V8-motor med 420 hk og højt omdrejningstalområde. Tallene understreger det imponerende potentiale ved V8-motoren. Ved 7.800 omdr./min. yder 4,2-liters motoren 420 hk. Det maksimale drejningsmoment er på 430 newtonmeter mellem 4.500 og 6.000 omdr./min. 90 procent af det maksimale drejningsmoment er til rådighed over et stort omdrejningstalområde mellem 3.500 og 7.600 omdr./min.

Præstationerne gør indtryk: R8 sprinter fra 0-100 km/t på 4,6 sek. Tophastigheden er på 301 km/t.

Man kan vælge mellem to gearkasser: En 6-trins manuel gearkasse eller den sekventielle gearkasse, Audi R tronic. Gearskiftet betjenes ved hjælp af et joystick i midterkonsollen eller med kontakter ved rattet. Dette koncept stammer også fra motorsporten, hvor denne type gearskiftebetjening har været i anvendelse længe.

På grund af shift by wire-teknologien er der opnået meget korte skiftetider og store fordele i gearkassens vægt og størrelse. Sportsfunktionen garanterer optimal køreglæde på grund af hurtigt gearskift. Desuden kan man vælge en automatisk funktion.

En så stærk Audi er naturligvis udstyret med permanent firehjulstræk, som fordeler kraften mellem for og bagaksel via en viskokobling. På Audi R8 er konstruktionen af quattro-firehjulstrækket tilpasset til akselbelastningen i biler med centermotor.

Undervogn

Undervognen er konstrueret med dobbelte bærearme af aluminium på for- og bagaksel. På forakslen er bærearmene konstrueret som triangelarme. Bagest er der monteret en triangelarm øverst, og nederst er der anvendt en triangelarm med en sporestang, hvilket giver optimal hjulføring, en geometri, der har vist sig at give optimale forudsætninger for hurtig og præcis styring, maksimal styretøjspræcision og nøjagtigt definerede styreegenskaber. Desuden sørger en direkte forbundet, hydraulisk tandstangsstyring for optimal respons.

Audi magnetic ride

Affjedringen/støddæmpningen er opstrammet for at opnå maksimal køredynamik, men bilen er alligevel særdeles komfortabel. Dette gælder især, hvis man vælger det elektronisk regulerede adaptive støddæmpersystem, Audi magnetic ride. Årsagen til dette er, at i disse støddæmpere anvendes en innovativ teknologi. I stedet for den almindelige støddæmperolie anvendes en magnetiseret væske, hvor viskositeten kan påvirkes ved hjælp af et elektromagnetisk felt. På den måde kan støddæmpningen til enhver tid og lynhurtigt reguleres ved at tilføre spænding til elektromagneterne. Denne teknologi udnytter Audi magnetic ride, så den rigtige affjedring altid vælges i forhold til kørselssituationen, så kørekomfort og, dynamik optimeres. En computer med tilhørende sensor bedømmer køresituationen i løbet af millisekunder. Med et tryk på en kontakt i cockpittet kan føreren vælge mellem to køreprogrammer, alt efter om man ønsker en sportslig kørestil, hvor den magnetiserede væskes viskositet er lav, eller om man ønsker større kørselskomfort med blødere affjedring.

Audi R8 er som standard udstyret med 18” fælge i 6-eget design, og som ekstraudstyr kan man bestille 19” fælge. Dækstørrelsen på 235/40 forrest og op til 285/35 bagest giver det rigtige vejgreb.

Audi R8 bliver introduceret i Danmark i april 2007. Prisen bliver 2.245.000 kr.