R8 har fået en teknisk overhaling, som gør supersportsvognen både hurtigere og skarpere at se på. Fremover er der op til 620 hestekræfter fra den fantastiske V10-motor UDEN turbo.

Audi har sendt deres supersportsvogn R8 til crossfit med inspiration fra racerbilerne R8 LMS GT3 og GT4. Ifølge Oliver Hoffmann, som er teknisk direktør hos Audi Sport GmbH, så er den nye model meget tæt på racerbilerne.

Motorsport ligger i vores DNA. Med ca. 50 % identiske dele fra R8 LMS GT3 og endda 60 % fra R8 LMS GT4 er ingen anden bil så tæt på motorsporten som R8.

300 km/t uden forrude – her er Ferrari Monza SP1

Først og fremmest er den fantastiske 5,2-liters V10-motor optimeret. Den er stadig fri fra trykladning, og det betyder knivskarp speederrespons og masser af omdrejninger. I selve konstruktionen af motoren er der masser af racerdetaljer, eksempelvis anvendes der tørsumpsmøring. Derfor kan motoren monteres ekstremt lavt, hvilket giver et lavt tyngdepunkt. Samtidig garanterer det, at alle kroge af motoren får smøring, også selvom bilen rammer op til 1,5 g i svingene.

R8 V10 kommer i to effektrim. Den ’sløveste’ har fået hævet ydelsen fra 540 hestekræfter til 570 hestekræfter, og samtidig er drejningsmomentet vokset med 10 Nm til 550 Nm ved 6.500 o/min. Audi R8 V10 quattro accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder og 0,1 sekunder langsommere som Spyder. Tophastigheden er henholdsvis 324 km/t og 322 km/t. I Audi R8 V10 performance quattro yder motoren 620 hestekræfter i stedet for de tidligere 610 hestekræfter med et drejningsmoment på 580 Nm, der 20 Nm mere end tidligere. Stigningen her er primært resultatet af et optimeret topstykke med komponenter lavet af titanium. Coupéen klarer 100 km/t på 3,1 sekunder, mens Spyderen skal bruge 3,2 sekunder. Tophastigheden er 331 km/t og 329 km/t. Begge motorer har nu fået et benzinpartikelfilter.

Bedre køreegenskaber
Audis ingeniører har forsøgt at kalibrere den elektriskassisterede servostyring, så styreresponsen og fornemmelsen fra vejbanen til rattet er endnu mere præcis. Og som noget nyt har tilføjet tre ekstra køreprogrammer, dry, wet og snow, til drive select-indstillingerne. De tilpasser flere parametre til friktionen på vejbanen, og det betyder, at bilen i samarbejde med stabilitetskontrollen kan bremse V10 performance ned fra 200 km/t på fem meter kortere afstand end tidligere.

Den nye Audi R8 kommer fra fabrikken med 19 tommer fælge, men som ekstraudstyr fås særligt lette 20 tommer fræsede fælge i 5-eget V- design. Frontspoileren kan som tilvalg fremstilles af kulfiberforstærket kunststof (CFK) og aluminium, hvilket nedsætter vægten med ca. to kilo.

Mercedes kæmpe-sportsvogn får åndssvagt navn og startpris på tre millioner

De nye R8-modeller har også været en tur til frisøren. Singleframe-grillen har en bredere og lavere udformning, og smalle slidser mellem singleframe-grillen og motorhjelmen skal bringe mindre frem om Audi Ur-quattro. I motorrummet ligger luftfilteret under en ny, tredelt afdækning – enten i kunststof eller kulfiber.

Nye modelbetegnelser
Med faceliftet af Audi R8 introduceres nye modelbetegnelser. R8 Coupé/Spyder V10 hedder fremover R8 Coupé/Spyder V10 quattro, mens R8 Coupé/Spyder V10 plus bliver til R8 Coupé/Spyder V10 performance quattro – en analogi til de kraftigste RS modeller fra Audi Sport.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Audi R8 produceres af Audi Sport GmbH på Audi Böllinger Höfen-fabrikken i. Omkring 500 særlige medarbejdere arbejder på den 30.000 kvadratmeter store fabrik. Her produceres både den serieproducerede R8 og R8 LMS racerbilerne side om side.

De nye R8-modeller kan bestilles i Danmark i løbet af 1 kvartal 2019. Priserne er endnu ikke kendte, men den tidligere model startede ved 3.251.245 kroner for en Coupé og 3.519.175 kroner for en Spyder.