123 procent – så meget dyrere kan almindelige dele som en forrude blive på grund af nye bilers avancerede sikkerhedssystemer.

Avanceret sikkerhedsudstyr gør ubestrideligt moderne biler langt mere sikre end nogensinde. Men ifølge engelske undersøgelser gør de også almindelige reparationer markant dyrere. Op til 123 procent er prisen steget for en forholdsvis simpel opgave som at skifte en forrude på en Ford Focus, fordi dyre dele som sensorer eller kamera enten skal justeres eller udskiftes ved et relativt simpelt uheld. Det skriver det engelske forbrugermagasin What Car?

Læs vores guide til barnestole her

Ifølge What Car? kan det koste op til 78 procent mere at få skiftet forruden på en Volkswagen Golf, og gennemsnitsregningen har også taget en himmelflugt, forklarer Peter Shaw, direktør for Thatcham Research, der er den britiske forsikringsbranches forskningsinstitut.

Den gennemsnitlige reparationsregning er steget med 32 procent i løbet af de sidste tre år. Dette skyldes at reparationer af dele som forlygter, mere avancerede materialer og -teknologier og de stigende omkostninger ved reservedele, som i nogen grad påvirkes af valutakursudsving. Bilproducenterne bør få disse omkostninger under kontrol.

Udsatte dele
What Car? har samlet priserne på fra flere producenter på nogle af de dele, som er udsatte på nye biler. I Englang koster en sensor til den adaptive cruise control til en Audi Q5 12.370 kroner. En afstandssensor til en Volkswagen Touareg koster 13.811 kroner, mens enheden, der styrer nødbremsesystemet på en Mitsubishi Outlander koster 17.160 kroner. Der er heldigvis også modeller, som er billigere at skifte det avancerede udstyr på. Det koster ’kun’ 5.850 kroner at få skiftet en radarsensor på en Toyota C-HR i Storbritannien, mens samme opgave koster 4.095 kroner på en Skoda Kodiaq.

En dag uden dræbte - trafiksikkerhed i Europa

Steve Huntingford er redaktør for What Car?, og han frygter, at de dyre reparationer betyder, at nogle personer simpelthen vil vælge sikkerhedsudstyret fra, for at spare penge.

Den avancerede sikkerhedsteknologi, der er tilgængelig i moderne biler, har uden tvivl bidraget til at reducere ulykker og redde liv. Men i fremtiden skal producenterne være bedre til at beskytte disse systemer, og anvende sensorer, der kan kalibrere sig selv. Hvis producenterne ikke tager højde for stigende reparationsomkostninger, er der risiko for at man simpelthen undgår at medkøbe det nyeste sikkerhedsudstyr af frygt for, at en lille fejl kan give dem en stor regning. Og så vil udstyret ikke være til nytte for nogen.

Dieselsalget falder på tværs af Europa

Nogle modeller har allerede placeret sensorer andre steder end i kofangeren, det gælder eksempelvis Honda CR-V og Volkswagen Golf, hvor sensoren sidder bag emblemet i grillen. Nissan X-Trail, Nissan Pulsar, Mini Countryman, Subaru XV og Impreza har flyttet sensorerne op og ind i sikkerhed bag forruden.