Chevrolet Motorsport Danmark kan nu føje Europamesterskabet til resultatlisten for 2008, som i forvejen indeholder Teammesterskabet og individuelle sølv- og bronzemedaljer i det danske DTC-mesterskab.

Michel Nykjær og Chevrolet Motorsport Danmark var et nyt partnerskab sammensat specielt til ETCC-mesterskabet på den østrigske Salzburgring. Men det var der ikke mange spor af på Salzburgring. I løbet af testdagen forud for weekenden fandt teamet og Nykjær sammen, og da det virkelig gjaldt fungerede de som en fast sammentømret enhed.

Under lørdagens kvalifikation sendte Michel Nykjær et klart signal om, at han havde tænkt sig at forsvare sit Europamesterskab fra 2007 med næb og kløer. Med et par lynhurtige omgange midt i kvalifikationen satte han sin Chevrolet på pole position, og sikrede sig dermed det bedst mulige udgangspunkt forud for søndagens to heats, som skulle placere mesterskabet.

Første heat blev en utrolig nervepirrende affære. Michel Nykjær kom først fra start efterfulgt af hans værste konkurrent fra kvalifikationen svenske Richard Göransson. De to indledte en dyst, som kom til at strække sig over samtlige af heatets 12 omgange. De to biler var på intet tidspunkt adskilt af mere end et par meter, og føringen skiftede ejermand talrige gange, mens de to ganske enkelt lagde resten af feltet langt bag sig. Spændingen steg efterhånden som de nærmede sig sidste omgang, men Michel Nykjær kunne lige akkurat holde Göransson fra livet på sidste omgang, og han strøg over målstregen 19/100 sekund før svenskeren.

I første heat havde der været noget tumult umiddelbart bag de forreste på de første omgange, og det skete også i andet heat. Der blev kæmpet hårdt om placeringerne og Michel Nykjær måtte en tur af banen, hvilket sendte ham helt ned på en 9. plads. "Der var kørt en masse grus ud på banen, og jeg var helt ude at røre autoværnet. Da tænkte jeg først, at nu var chancen forspildt - især fordi bilen begyndte at ryste lidt i styretøjet. Men Henrik Lundgaard havde fortalt mig, at bilen var bundsolid, så ham måtte jeg jo tro på. Derfor gav jeg bare gas igen, og den kunne jo holde til det," grinede en lettet Nykjær, som herefter leverede en forrygende opkørsel igennem hele feltet.

De forankørende blev overhalet på stribe og i løbet af en 4-5 omgange kørte han den blå Chevrolet op på den andenplads, som ville sikre Europamesterskabet. "Da jeg nåede andenpladsen, var jeg godt klar over, at nu var den ved at være der. Men jeg fortsatte alligevel for fuld fart for ikke at give de bagvedkørende chancen for at nå op. Men da der kun var et par omgange tilbage, koncentrerede jeg mig bare om at holde afstanden og så ellers nå i mål. Det var helt fantastisk at tage mesterskabet efter så hård en kamp, og jeg er så glad for at kunne køre det hjem til teamet, som har ydet en kæmpe indsats. Alt har fungeret perfekt, og det har vi høstet frugterne af," fortalte en lykkelig Nykjær efter præmieoverrækkelsen.

For Chevrolets teamchef Kent Bo Steffensen var ETCC på Salzburgring på flere måder en perfekt afslutning på sæsonen. "Det har været helt forrygende. Med sådan en kører og sådan et team har jeg jo bare kunnet læne mig tilbage og nyde det," fortalte han med et glimt i øjet. Lidt presset erkendte han dog, at spændingen også havde grebet ham. "Det var godt nok to lange heats. Men det er jo fantastisk at vinde mesterskabet efter sådan et par løb, hvor intet er afgjort på forhånd, og vi intet fik forærende. Og så kæmpede kørerne oven i købet utroligt fair på banen. Det var tæt kørsel skærm mod skærm ind imellem, men de gik ikke over stregen. Det var en fornøjelse at være med til og et formidabelt punktum for vores sæson," slutter Kent Bo Steffensen.