Vognmand Kim Marstrand fra Roskilde har en mission: At udbrede kendskabet til miljørigtige og superøkonomiske hybridbiler over for sine kolleger i taxibranchen. Første skridt er netop taget, da han som den første vognmand i Danmark har købt en 7-personers hybridtaxi.

Det er kun få dage siden, at Kim Marstrand satte sig bag rattet i sin nye hybridbil
Toyota Prius+ med tre sæderækker og plads til hele 7 personer. Og taxivognmanden fra Roskilde er allerede glædeligt overrasket. Prius+ holder nemlig mere, end den lover. ”Bilen kører meget længere på literen, end jeg blev lovet af forhandleren. I brochuren står der, at den i gennemsnit kører 25 km/l, men jeg har holdt et gennemsnit på over 30 km/l. Forleden da jeg kørte i København, lå jeg på hele 34 km/l. Det er meget imponerende,” lyder det fra Kim Marstrand. Han har kørt hyrevogn i 17 år, og den erfarne vognmands bilhistorik tæller mange forskellige mærker lige fra Nissan og Peugeot til Mazda og Mercedes. Men ingen bilmærker har helt levet op til hans høje krav om en stabil og driftsikker bil. Ikke før han fik sin første Toyota for fem år siden, bemærker vognmanden.

Det var en Toyota Avensis med dieselmotor. Den nåede Kim Marstrand at køre over 200.000 km i, inden hybridbilen – der kører på en kombination af el og benzin – fangede hans interesse. Efter et kør-grønt-kursus og en god snak med Toyota-forhandleren i Køge var den erfarne hyrevognschauffør solgt til den miljørigtige hybridbil. ”Jeg kører mange tusinde kilometer hver måned og føler, at jeg har et ansvar for at gå forrest og gennem en hybridbil at vise, at vi skal passe på miljøet. Jeg er selv lystfisker og værner meget om naturen. Det er vigtigt, at vi tænker på vores efterfølgere. Derfor kører jeg grønt nu,” siger Kim Marstrand.

Let valg for vognmanden
Valget på Toyotas største skud på hybridstammen – verdens første 7-personers hybridbil Toyota Prius+ – var let for den sjællandske vognmand. Han søgte nemlig en rummelig bil, som påvirker miljøet mindst mulig. Kim Marstrand er den første taxivognmand i Danmark, der sætter sig bag rattet på Prius+ som hyrevogn, og han føler sig lidt speciel af samme grund. Kommentarerne har da også haglet ned over ham fra både interesserede kunder og undrende hyrevognskolleger. ”Mine kunder har alle været meget interesserede i at høre, hvad det er for en bil, og lægger som noget af det første også mærke til, når bilen triller lydløst af sted på ren el. Så er der nogle af kollegerne, der kigger med et overbærende smil, når jeg kommer kørende. Men det er mig, der har det bredeste smil af alle på vej hen mod banken,” forklarer Kim Marstrand. Allerede efter få dage erfarede vognmanden nemlig, at brændstofbesparelsen var markant i forhold til hans tidligere biler. Første gang han tankede var efter fire dage med lidt over 900 km på kilometertælleren, og så kostede en fuld tank ikke engang 500 kroner. ”Jeg glæder mig rigtig meget til på sigt at se, hvor meget jeg sparer bare på brændstof,” siger Kim Marstrand.

Komfortabel kørsel og stor rummelighed
Han fremhæver udover en særdeles komfortabel kørsel også rummeligheden i Prius+. Hybridbatteriet er placeret i midterkonsollen mellem forsæderne og optager derved ingen plads i bagagerummet.

”Forleden havde jeg en kunde, der skulle have sin minikajak med. Så der lagde jeg bare sæderne ned i højre side, og så satte han sig ind bag mig. Det har jeg godt nok aldrig prøvet at få plads til i nogle af mine andre biler,” fortæller Kim Marstrand.

Den sjællandske vognmand er altså fuld af lovprisninger over sin nye hybridbil, som han hurtigt har lært at kende. Der er dog én ting, som han stadig mangler at vænne sig til. ”Når jeg kører inde i byen, og bilen triller af sted på ren el. Så er der ingen, der kan høre, når jeg kommer kørende. Der skal man altså være ekstra opmærksom bag rattet. Men det lærer jeg hurtigt,” fastslår Kim Marstrand.