Egoist for miljøet – Toyota Prius Plug-in

|

Prius Plug-in er velkørende og god for miljøet, men der er en bagside af medaljen, som gør denne hybrid bedst til den ensomme farende.

Toyota Prius plejede at være at Hollywoods svar på et afladsbrev, som både George Clooney, Tom Hanks og Cameron Diaz gerne viste sig frem i. Kørte man Prius, viste man, at man var bekymret for miljøet, og så skidt pyt med, at de tidligere generationer i virkeligheden kun var marginalt mere økonomiske end almindelige biler, fordi de ikke kunne oplades. Imaget er hængt ved, Prius er for de frelste, men det er først med den seneste udgave – en plug-in, at Prius for alvor giver mening.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Så lad os starte med at få termerne på plads. En traditionel hybrid har en elmotor, som assisterer benzinmotoren og et lille batteri, som oplades af bilens bremser og benzinmotoren. En plugin-hybrid har typisk et større batteri, og den helt centrale forskel er, at batteriet kan lades op direkte fra stikkontakten. Det gør plugin-hybriden langt mere effektiv med en længere rækkevidde på strøm og dermed et lavere samlet forbrug. I Prius Plug-ins tilfælde betyder det, at forbruget er opgivet til at være 83,3 km/l, mens den almindelige Prius kører 22,7 km/l.

Pendler-forkælelser
Prius Plug-in brillerer på den daglige tur til og fra hjemmet på Østerbro til Biltorvets hovedkontor i Høje Taastrup. Det er en tur på 32 kilometer hver vej, og efter tre dage og 180 kilometer står triptælleren på 25 km/l i gennemsnittet. Det må siges at være godkendt, for jeg havde ikke tid til at lade batteriet op, selvom man på min pendlerrute i princippet kan køre på strøm hele vejen. Det 8,8 kWh store batteri giver nemlig ifølge WLTP-normen 43 kilometer rækkevidde. Læg dertil et tag, der er dækket af solceller, som kan øge rækkevidden på strøm med op til 1.000 kilometer om året.

Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in

Den grønne samvittighed kan altså tjekkes af, men hvordan er Prius Plug-in egentlig at køre i? Det korte svar er god. Det er svært at føle sig forkælet på Motorring 3 på en regnvåd tirsdag, hvor trafikken snegler sig afsted, men bilen er meget støjsvag, dels fordi den er ekstremt aerodynamisk, og selvfølgelig fordi elmotoren er næsten lydløs. Affjedringen er fast, men blød nok til at absorbere huller og ujævnheder i vejen, og når trafikken åbner sig op og farten stiger, sætter man pris på at krængningen i karrossen er minimal, og så er der langt mere kommunikation gennem styretøjet, end vi har været vant til fra Toyota. Det samlede billede er nogle fornøjelige køreegenskaber.

Men det er en god idé ikke at have for travlt. Samlet har Prius Plug-in 122 hestekræfter, og 100 km/t rundes på 11,1 sekunder, og topfarten er 162 km/t, så du skal nok undlade at køre dørtræk med en kassevogn.

Lak og (lidt) læder
I kabinen er Prius Plug-in veludstyret, selv om vi tester mellemvarianten H3 Solar. Her er navigation standard sammen med to-zoners klimaanlæg, bakkamera, regnsensor og automatisk lys. Blandt udstyret tæller også Toyota Safety Sense-pakken, der blandt andet indeholder adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse.

MEN, nu begynder men’erne at komme. Rattet, som er betrukket med læder, kan af uklare årsager nærmest ikke justeres ind og ud. Det giver en irriterende kørestilling efter noget tid, på trods af at sædet er godt. Næste irritationsmoment er, at midterkonsollen ikke er vinklet mod føreren, men i stedet lige ud i kabinen, som gør det sværere for føreren at betjene eksempelvis den otte tommer store trykfølsomme skærm. Mest irriterende er det dog, at Toyota har valgt at beklæde hele geartunnelen i sortlakeret plastik, som er urimeligt glat. Har du dine nøgler eller telefon liggende, er de væk, første gang, du bremser, fordi plastikken er glattere end en bananskræl i babyolie.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Men Prius Plug-in’s største ulempe er, at der simpelthen ikke er plads nok i bilen. På de to forsæder er der ikke noget problem, men den aerodynamiske og skrånende taglinje gør, at voksne dårligt kan sidde på bagsædet. Der er selvfølgelig plads til børn, men så er der problemet med bagagerummet. Det større batteri stjæler nemlig en del plads, så gulvet faktisk er højere end i den normale Prius. Resultatet er et meget lavt bagagerum, som nok er relativt dybt, men som er meget lavt, så barnevognen bliver du nødt til at lade stå hjemme.

Alt i alt er konklusionen, at Prius Plug-in er en velkørende og grøn vogn, som er oplagt til den egoistiske pendler, men drop den som familiebil.

Biltorvets vurdering

plus Vi kører 25 km/l i hverdagstrafik uden at køre økomisk Velkørende og komfortabel
menu Mangler plads på bagsæde og bagagerum

Specifikationer

R4/16v + elmotor
1.798 ccm
Samlet: 122 hk
142 Nm ved 3.600 o/min
Forhjulstræk
CVT-gear
162 km/t
11,1 sekunder
83,3 km/l
26 g/km
1.530 kilo
349.990 kroner (Testbil 360.840 kroner)

Toyota Prius på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 Plug-in 122HK 5d Aut.
NYHED
274.900 kr.
Toyota Prius
1,8 B/EL H3 Plug-in 122HK 5d Aut.
Egå
12.000
2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Toyota Prius 1,8 Plug-in Hybrid H3 MDS
NYHED
274.900 kr.
Toyota Prius
1,8 Plug-in Hybrid H3 MDS
Egå
12.000
2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Toyota Prius 1,8 Hybrid H3 CVT
NYHED
284.900 kr.
Toyota Prius
1,8 Hybrid H3 CVT
Brøndby
5.000
2018
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev