Det bugner med fede nyheder fra Frankfurt Motorshow – her har vi fundet de sjoveste biler til danskerne.

Nyhederne er stablet højt på dette års Frankfurt Motorshow, og der er endda flere biler, som vi danskere kan tillade os at drømme om.

Audi RS4 Avant
Audi har en lang tradition for at bygge svine-hurtige stationcars, og den nye generation af RS4 er ingen undtagelse. Største ændring er, at den fantastiske 4,2-liters V8’er UDEN turbo er erstattet af en 2,9-liters V6’er med kompressor. Effekten på 450 hk er uændret, men trykladningen giver et massivt løft i drejningsmoment, så der nu er 600 Nm klar til at svitse de fire dæk. 0 til 100 km/t er ekspederet på bare 4,1 sekunder, og der er selvfølgelig stadig plads til Golden Retrieveren.

BMW i3s
Så skete det. BMW har drysset deres helt særlige tryllestøv over elbilen i3. Det er den slags tryllestøv, der gør biler til glade køremaskiner, og på den måde har man taget i3, som grundlæggende faktisk kører ret godt, og gjort den endnu bedre. Elbilen er både sænket 10 mm og har fået 40 mm bredere sporvidde. Hjulene er vokset en tomme i størrelsen til 20 tommer, og dækkene er samtidig bredere end de cykeldæk-smalle hjul, man normalt finder på i3. Men en sportsversion skal ikke kun køre bedre, den skal også køre hurtigere. Så BMW’s teknikere har ’tunet’ elmotoren, som nu yder 185 hk i stedet for 170, og momentet er steget fra 250 Nm til 270 Nm. Rækkevidden skulle i almindelig trafik være omkring 200 km.

Dacia Duster
Dacia og moderselskabet Renault har givet den charmerende SUV Duster en gevaldig overhaling på ydersiden, hvor designet er blevet mere moderne. Men det er især indvendigt, forandringerne kan ses – og hvor det var nødvendigt. Sæderne er komplet redesignede med henblik på at forbedre komfort og støtte. Hele instrumentbordet har fået en omgang med bedre materialer, mere logisk placering af den trykfølsomme skærm, og nu kan Duster også fås med automatisk klimaanlæg. For første gang kan man også få Dusteren med blindvinkel-alarm, gardin-airbag og automatisk fjernlys.

Hyundai i30N
Hyundai har begået den første seriøse koreanske GTI. Modellen er baseret på den almindelige i30, men har fået tilnavnet N, som er en forkortelse for Nürburgring, hvor modellen også skulle være udviklet og testet. Det lover jo godt, og med en to-liters turbomotor med enten 250 eller 275 hk, skal der nok komme fart over feltet. 0 til 100 km/t rundes på 6,4 eller 6,1 sekund, og topfarten for begge varianter er 250 km/t. Undervognen er elektronisk justérbar med fem køreindstillinger, og fælgene måler op til 19 tommer, så køreegenskaberne burde være skarpe.

Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift er en af sin klasses mest køreglade biler, men nu har japanerne sat barren endnu højere. Suzuki har introduceres Swift Sport, som gør brug af den samme 1,4-liters Boosterjet turbomotor, som vi kender fra Suzuki Vitara. I Swift Sport yder den 140 hk og et markant moment på 230 Nm, som giver en forbedret acceleration. Samtidig har den nye Swift Sport tabt sig ca. 80 kg, så den i alt vejer 975 kg, hvilket også burde forbedre både acceleration og køreegenskaber. Swift Sport kommer til salg herhjemme i foråret 2018.