Tyvende udgave af Munkebjerg Hillclimb levede fuldt ud op til sit ry som landets smukkeste motorløb. I perfekt sensommervejr nød en tusindtallig tilskuerskare et rekordstort felt bestående af 107 klassiske biler, som fem gange susede op af bjergvejen fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.

Og da støvet havde lagt sig, var resultatet det samme som sidste år: Den historiske rallykører Heino Mejer fra Horsens var atter hurtigste mand i sin lynhurtige Volvo 242 Turbo fra 1983 foran Vincenzo Santangelo, Hinnerup, i Fiat X 1/9 fra 1973 og Johnny Pedersen, Slangerup i BMW M3 fra 1990.

Løbets ældste biler var op til 90 år gamle, men dystede alligevel for fuld fart, og her var Magnus Neergaard fra Malmö hurtigst i sin Riley fra 1931.

To spektakulære indslag gav løbet et ekstra løft.

Sjældne, klassiske Ferrarier fra 1960'erne kørte showkørsel op af bjerget for at fejre Munkebjerg Hotels 50 års jubilæum. Og de danske bilkonstruktører Tim M. Hansen og Bo Ørbjerg fra Kolding præsenterede den produktionsklare prototype af den nye danskproducerede sportsvogn Agile SCX. Den kunne som ny bil ikke deltage i det klassiske motorløb, men under præsentationen op ad bjerget havde den uden tvivl hurtigste acceleration af alle biler, der havde fundet vej til Munkebjerg.

 

Verdenspremiere
Det var nemlig en verdenspremiere, da chefingeniør og medejer Tim M. Hansen fra Agile Automotive ved Kolding, søndag middag, for første gang kørte, den endelige udgave af sin sportsvogn Agile SCX ud på en dansk landevej - eller rettere den afspærrede bjergvej fra Vejle Fjord op til Munkebjerg Hotel syd for Vejle.

Den nye danske sportsvogn er udviklet, designet og bygget af Agile Automotive og House of Composites i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet samt Syddansk Universitet med hovedafdeling i Odense. Alt udviklingsarbejdet har fundet sted i Danmark med overvejende brug af danske komponenter.

"Vi har testet mere end 4.000 kilometer på vej, men det er først nu, vi har den rigtige motor i bilen, og jeg glæder mig meget til at give Agile SCX premiere ved Munkebjerg Hillclimb, for det er den endelige og produktionsklare prototype, vi for første gang kan vise frem," siger Tim. M. Hansen, der tilføjer, at den endelige motor først kom i bilen for et par dage siden.

 

House of Composites producerer blandt andet dele af kulfiberkomposit til Formel 1- og Le Mans-racere. Agile SCX har derfor chassis og karosseri i kulfiber og vejer kun 600 kilo. I sin endelige udgave drives den frem af en firecylindret, 1,6 liters Ford EcoBoost-motor med 225 HK. Motoren er placeret lige foran bagakslen, og bilen har sekstrins gearkasse og baghjulstræk.

Acceleration 0-100 km/t klares på 4 sekunder, og topfarten er 235 km/t.

Agile SCX vil kunne ses på de danske landeveje til efteråret til en pris af 500.000 kroner. Det er dog uden moms og registreringsafgift.
 

Selve hastighedskørslen på Munkebjerg leveres af de 107 deltagere i racet i form af klassiske biler fra 1929 til 1990, hvor man kører fem gange op af bjerget i kamp med uret.