Den italienske panter vækkes til live igen

|

DeThomaso Pantera var et sportsvogns-ikon fra 70’erne, og nu vil et lille italiensk firma genoplive modellen og bringe den ind i det nye årtusinde med kulfiber-dele fra Lamborghini og 602 hestekræfter.

DeTomaso Pantera var en rigtig sportsvogn fra 70’erne med kileformet design og en centermonteret V8’er. Men designet står foran en opfriskning af et lille italiensk firma, der hedder ARES Design. De har nemlig en plan om at bygge en moderne arvtager til Pantera. Indtil videre kaldes bilen blot for ’Project Panther’, men designet er fladt, bredt og skarpt nok til, at man kan skære sig på det. Præcis som originalen, der blev tegnet af Tom Tjaarda fra det italienske designhus Ghia. Designsproget understøttes af klaplygter – et af 70’ernes vildeste designtricks.

Men det er ikke kun designet, der er blevet oversat til det 21. århundrede. Teknikken skulle komme direkte fra Lamborghini Huracan, og det betyder først og fremmest en 5,2-liters V10-motor med skøn lyd og 602 hk og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, og samme aluminiums- og kulfiberchassis. Så hverken farten eller køreegenskaberne skulle altså fejle noget.

Skyggen over Lotus
Men, og der er et stort men, ARES Design er skabt af den schweiziske finansmand Danny Bahar, som er bedst kendt for at være direktør for Lotus. Han blev dog fyret efter mistanke om, at han havde snydt med virksomhedens finanser.

Firmaet forklarer selv, at man har customized over 200 kunders biler, og her taler vi ikke bare om et skørtesæt og en subwoofer i bagagerummet. Det er reelle ombygninger af det ydre, kabinen og optimering af undervogn og motor. Nu er man altså klar til at gå et skridt op og bygge egne biler. Derfor har ARES Design bygget en ny fabrik i Modena, og så har man ”lånt” kompetente medarbejdere fra andre sportsvognsproducenter i området.

Om Project Panther bliver til noget, vil tiden vise. Producenten hævder, at man er i gang med at lave validering af design, aerodynamik og crashtests, og at bilen skulle nå ud til kunder i anden halvdel af 2018. Prisen er endnu ukendt, men billig bliver den nok ikke.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev