Med en fascinerende ny modelrække, Audi A5, træder Audi igen ind i Coupé segmentet.

I 2003 præsenterede Audi med konceptbilen Nuvolari quattro visionen for en kraftfuld og stilsikker coupé med kraftig ydelse og progressivt design. Mange af elementerne fra Nuvolari går igen i Audi A5. Den nye coupé er et klart design-statement for sportslighed og elegance. Desuden byder A5 på en køreoplevelse fuld af imponerende dynamik og fremragende langturskomfort.

Med en længde på 4,63 m hører Audi A5 til klassen med store coupéer. Fire komfortable siddepladser og en bagagerumsvolumen på 455 liter gør den til en komfortabel langtursbil.

Stærke motorer

FSI- og TDI-motorer med en ydelse på mellem 170 og 265 hk sørger for dynamikken. Fælles for alle motorerne er den optimale effektivitet og miljøvenlighed.

Topbenzinmotoren i Audi A5 er en ny 3.2 liters FSI med den nyudviklede ventilstyring Audi valvelift system, som giver højere ydelse og forbedret køredynamik samtidig med et væsentligt lavere brændstofforbrug. Føreren i en Audi A5 3.2 FSI har 265 hk til rådighed, og drejningsmomentet på 330 Nm i det store omdrejningsområde fra 3.000 til 5.000 omdr./min. sørger for kraftig fremdrift i alle situationer.

Audi understreger også sin topposition inden for motorkonstruktion med den nye 4-cyl. hightechmotor i Audi A5: Fra efteråret 2007 fås 1.8 TFSI med 170 hk. Den kombinerer turboladning med direkte benzinindsprøjtning og sikrer dermed en i denne klasse enestående acceleration og trækkraft i stort set hele omdrejningsområdet.

V6-TDI-motorerne fra Audi sætter også standarden i klassen. De er momentstærke, økonomiske og har en imponerende rolig motorgang. Det giver dem et bredt ydelsesspektrum, der ledsages af en eksemplarisk miljøvenlighed. TDI-motorerne i Audi A5 er som standard udstyret med dieselpartikelfilter.

Den sportslige top TDI-motor i den nye Audi Coupé er den grundigt opdaterede 3.0 liters motor. Den yder nu 240 hk, og det maksimale drejningsmoment udgør hele 500 Nm. Og som om det ikke var nok, så tilhører Audi A5 3.0 TDI quattro helt klart den sportslige af sin slags med en accelerationstid på fremragende 5,9 sek. og en tophastighed på 250 km/t. Brændstofforbruget er 13,9 km/l.

Den anden TDI-motor i Audi A5-programmet er endnu mere økonomisk. 2.7 liters V6 motoren med 190 hk anbefales i kombination med multitronic-gearkassen til den komfortbevidste coupé-ejer. Og her imponerer tallene også: Tophastigheden på 232 km/t står i forhold til et gennemsnitligt brændstofforbrug på 14,9 km/l. Og accelerationstiden på kun 7,6 sek. understreger også sportsligheden i denne udgave af Audi A5.

Til kraftoverføringen kan man vælge mellem forhjulstræk eller quattro-firehjulstræk, 6-trins manuel gearkasse eller automatisk gearkasse. Den komplet nyudviklede undervogn kombinerer sportslige køreegenskaber med topmålet af kørselssikkerhed.

Nykonstrueret undervogn

Audi A5 Coupé udmærker sig ved en imponerende præcis styring, fremragende sporstabilitet, stor agilitet og ikke desto mindre førsteklasses rullekomfort.

Audi ingeniørerne har opnået dette ved hjælp af en helt nykonstrueret undervogn. Forhjulene styres på en 5-leddet aksel med tværarme øverst og nederst. Armene er monteret på en forakselhjælperamme, der er fast forbundet med karrosseriet for at opnå størst mulig stivhed. Tandstangsstyringen er også helt ny. Den er placeret foran forakslen og i nærheden af hjulenes midtpunkt, og på den måde støtter styretøjet bilens meget sportslige køreegenskaber takket være den direkte indledning af styrekræfterne.

Topversion med fra start

Med kombinationen af V8-FSI-teknologi og det permanente firehjulstræk quattro er topversionen Audi S5 enestående i klassen for kraftfulde coupéer. Den 8-cyl. motors fremragende kraftudfoldelse tøjles perfekt af den specielt afstemte sportsundervogn og det effektive bremsesystem. Diskrete, men alligevel tydelige designelementer både udvendigt og indvendigt kendetegner denne supersportslige model. Audi S5 Coupé kan allerede fås fra tidspunktet for introduktionen af Audi A5-modelrækken.

Tallene alene er fascinerende, men de kan kun give et hint om den imponerende køreoplevelse. Den 8-cyl. motor yder 354 hk, og den har et maksimalt drejningsmoment på 440 Nm, der allerede er komplet til rådighed ved 3.500 omdr./min. Audi S5 accelererer til 100 km/t i løbet af kun 5,1 sek. Der er dog ikke noget tal, der kan beskrive den uovertrufne omdrejningsvillighed, den spontane reaktionsevne, den konstante kraftudfoldelse eller den begejstrende lyd fra denne 8-cyl. motor.

Den meget præcise 6-trins-gearkasse med korte skifteveje gør alle gearskift i S5 til en ren fornøjelse. Perfekt vejgreb sikres selvfølgelig af det permanente firehjulstræk quattro med variabel momentfordeling og en standardopsætning på 40 procent til forakslen og 60 procent til bagakslen. I løbet af brøkdele af et sekund tilpasser dette dynamiske system sig til den aktuelle kørselstilstand, så det altid leverer den perfekte fordeling af trækkraften.

Audi A5 og S5 Coupé introduceres i Danmark ultimo juni. Priserne er endnu ukendte.