Dodge introducerer nu næste bil i sin Europasatsning: Dodge Nitro. Med sit markante design, et yderst fordelagtigt forhold af hestekræfter per krone og masser af lastmuligheder, bliver det danske SUV-marked en tand heftigere.

Dodge Nitro personificerer den maskuline, kraftfulde og ”streetsmarte” attitude som er kernen i Dodge’s DNA. Men den kan mere end bare stikke ud rent udseendemæssigt; Dodge Nitro har også rationelle fordele. God plads til fem, mange innovative opbevarings- og lastmuligheder, samt et meget fordelagtigt forhold mellem pris og hestekræfter. Dodge Nitro kommer til Danmark i tre udstyrsniveauer (SE, SXT og R/T) og kunderne kan vælge mellem en firecylindret 2,8 liters dieselmotor eller en 4,0 liters V6 benzinmotor, på enten hvide eller gule plader. Priserne starter fra 463.432 kroner på hvide plader, mens en gulepladeversionen koster fra 246.412 kroner (ekskl. moms, som er 39.949 kroner). Dodge Nitro kan fås hos de danske Dodge-forhandlere fra den 17. juni.

Turbodieselmotoren på 2,8 liter forventes at blive det mest populære valg blandt de danske kunder. Motoren har 177 HK (v. 3.800 omdr.) og et moment på op til 460 Nm (v. 2000 omdr.). Den fås enten med en sekstrins manuel gearkasse eller en femtrins automat-gearkasse. Den sporty 4,0-liters (SOHC) V6 benzinmotor på den veludstyrede Dodge Nitro R/T giver Nitro mest kraft og moment i forhold til sine konkurrenter med sine 260 HK (v. 6000 omdr.) og et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm (v. 4000 omdr.). Denne motor er standard med en femtrins automatgearkasse, hvor føreren kan vælge mellem at selv tipskifte gear manuelt, eller benytte automatfunktionen.

Dodge Nitro har en 4x4 drivline med to indstillinger: 2WD og part-time 4WD, som låser drivkraften 50/50 mellem for- og baghjul og tilbyder stabil kørsel på glatte eller løse underlag og ved dårligt vejr såsom kraftigt regn eller snefald. For de kunder som ønsker det findes der også en ren baghjulstrukken model.

Dodge Nitro’s kraftfulde, kubiske design med bilens hjul helt ude i hjørnerne giver bilen en langt akselafstand (2.763 mm) og en bred sporvidde (1.549 mm), hvilket giver en naturlig stabilitet og gør at bilen ligger godt på vejen. Både for- og baghjulsophængning er helt nyudviklede, og alle biler som skal sælges i Europa har fået specialtilpasset sin affjedring for at passe et mere europæisk kørselsmønster.

Dodge Nitro har ikke bare udseendet men også udstyret i orden
Dodge Nitro har som standard aktive sikkerhedssystemer som ESP, Brake Assist System (BAS), Traction Control System og Electronic Rollover Mitigation (ERM) – et system som aktiverer en eller flere bremser og/eller tilpasser motoromdrejningen for at forebygge at bilen havner i en situation hvor den kan rulle rundt. Selestrammere med selekrafts--begrænsere er standard i alle Dodge Nitro, ligesom to-trins airbags og windowbags i hele bilens længde. Standardudstyret i Dodge Nitro omfatter blandt andet også aircondition, tagræling, ISOFIX og lydanlæg med 6 højtalere. Vælger man enten SXT eller en R/T model får man desuden bl.a. parkeringssensor bag, fartpilot, større aluminiums-fælge, læderrat og lydsystem med 6-CD-veksler.

Dodge Nitro har god siddeplads for både fører og op til fire passagerer, og interiøret byder på mange muligheder for passagerer, last og opbevaring. Bagagerumsvolumen går fra 369 liter (ISO standard), men hele bagsædet kan klappes sammen, og pludseligt bliver lastevolumen generøse 1994 liter (ISO). Ryggen på passagersædet kan desuden lægges helt fladt ned, og give lastplads til meget lange formål. Endvidere kan bagsædet fældes ned assymetrisk (65/35) - alt for at tilbyde mest mulige fleksibilitet i lasten. SXT og R/T modellerne har desuden det nye LOAD ’N GO™ gulv i bagagerummet, som kan trækkes ud næsten en halv meter, for at man lettere skal kunne laste bagage og andre effekter. Skydepladen kan bære op til 180 kg.

Dodge Nitro bliver bygget på Toledo (Ohio) North Assembly Plant i USA, som også bygger Jeep Cherokee.

Dodge fortsætter at ekspandere

Dodge er Chrysler Groups (Chrysler, Jeep® og Dodge) bedst sælgende varemærke, med mere end 1,3 millioner solgte biler i 2006. Udbredelsen af Dodge på markeder udenfor Nordamerika øgede samtidigt det internationale salg med 185 % i forhold til foregående år, og sluttede i 2006 med i alt 30,527 solgte biler. Dodge Caliber indledte den internationale ekspansion, og Caliber følges i år af Dodge Nitro og Avenger (til Danmark i november). Ved at lade Dodge indgå i den internationale varemærkeportfolio har Chrysler Group sat som mål at have en markedsandel i Vesteuropa på 1,4 % i 2009, hvilket er mere end en fordobling af markedsandelen i forhold til 2005. Med et fortsat stærkt salg vil Dodge stå for cirka 30 procent af Chrysler Group’s salg udenfor Nordamerika ved slutningen af 2009.