Honda e kommer til Danmark i foråret 2020 uden sidespejle, men til gengæld med masser af charme og proppet med teknik.

Hondas bilprogram er ikke nogen festlig affære for tiden, men hvis du kan holde dig et år endnu, så sker der ting og sager. Honda e er det japanske mærkes bud på en mindre, men charmerende elbil, som skal tage kampen op med BMW i3 og Renault Zoe, og den kommer til Danmark i allerede i foråret 2020.

Elektrisk charmeoffensiv fra Honda

Når den lander i Danmark, så bliver det med futuristiske løsninger, som videokameraer, der skal erstatte de traditionelle sidespejle. Fordelen er, at de kan gengive virkeligheden bedre og mere præcist end traditionelle spejle. Kameraerne gør det også muligt næsten at eliminere blindevinkler, og måske vigtigst for en elbil, så skaber de meget mindre vindmodstand end de store, brede spejle.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Kabinen er inspireret af japansk interiørdesign med simple, åbne rum. Takket være den elektriske motor er gulvet helt fladt, og der er god plads til de fire personer. Nærmest hele midterkonsollen er dækket af to trykfølsomme widescreen-skærme, som viser alt om køreturen og bilens rækkevidde. Fordi elmotoren ligger ude ved bagakslen er der ikke en reel transmissionstunnel, og der er heller ikke nogen gearstang. I stedet er der fire knapper med Drive, Neutral, Reverse og Parking, som er med til at gøre kabinen simpel.

Køreglad
Honda har gjort sig umage med at skabe en køreglad mini, og takket være baghjulstrækket skulle Honda e have en meget lille venderadius, som gør bilen nemmere at manøvrere i byen. Honda har endnu ikke oplyst, hvor mange hestekræfter motoren leverer, ej heller hvor stort batteriet er, men at der vil være rækkevidde til over 200 kilometer. Samtidig fortæller Honda, at batteriet kan hurtiglades til 80 procent på 30 minutter.

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Rækkevidden imponerer jo ikke ligefrem, når vi nu efterhånden er blevet vant til, at bilproducenterne overgår hinanden på rækkevidde og batterikapacitet. Honda er dog ret specifikke omkring, at den nye model skal være en bybil, og ikke en bil du skal pendle mellem København og Aarhus i. Fordelen ved et mindre batteri er til gengæld, at prisen ikke er så høj, lover Honda Danmark. De vil ikke ud med, præcis hvad den skal koste, men de bekræfter, at den ikke bliver billigere end Renault Zoe, der starter ved 235.000 kroner. Omvendt bliver den heller ikke dyrere end BMW i3, som starter ved 329.000 kroner, og kamera-sidespejlene og de store skærme bliver til gengæld standard.

Honda e er for øvrigt første skridt for det japanske mærkes mål mod kun at have elektriske drivlinjer på modelprogrammet i 2025.