Toyota har i et samarbejde med Subaru udviklet deres allerførste elbil. Den er på størrelse med en RAV4 og hedder Toyota bZ4X. Samtidig introducer Toyota et bZ, et mærke kun for elbiler.

Toyota melder sig endelig på banen blandt elbil-producenter. De har længe holdt sig fra de batteridrevne biler, og har i stedet satset på hybrider og brintbiler. Og det er faktisk noget Toyota er stolte af – ifølge dem selv, rundede man i januar 17 millioner solgte hybrid- og plugin-hybrid biler på verdensplan. Det skulle have reduceret udledningen af CO2 med 140 millioner tons – svarende til CO2-udledningen fra hele Danmarks befolkning i over to år.

Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai

Men nu er batteriteknologien altså moden nok til, at Toyota tør kaste sig ind i projektet – længe efter alle andre producenter. Toyota har ganske vist Lexus UX 300e og en elektrisk Proace-varebil, men den er udviklet af PSA. Det er første gang en egenudviklet Toyota bliver eldrevet, og så er den ovenikøbet udviklet i samarbejde med Subaru. Modellen hedder Toyota bZ4X Concept, og det er en elbil på størrelse med RAV4 og en reel firehjulstrækker med en elmotor til hver aksel. Men Toyota har ikke oplyst effekt eller batterikapacitet, så vi ved hverken, hvor langt den kan køre på en opladning, eller hvor hurtig den bliver.

Steer-by-wire
Toyota bZ4X Concept er bygget på Toyotas helt nye modulære platform, e-TNGA, der er udviklet særligt til elektriske biler. Platformen er fleksibel og let at tilpasse til en lang række af forskellige biltyper og bilstørrelser. En lang akselafstand og forholdsvis korte udhæng både for og bag på konceptbilen bidrager til en rummelig og åben kabine med benplads på bagsædet som i en luksuslimousine.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Foran sørger et lavt placeret instrumentpanel for ekstra godt udsyn og det skulle fremme fornemmelsen af en rummelig kabine. Instrumenteringen er digital og placeret over rattet, så man skal flytte øjnene minimalt fra vejen for at aflæse informationen.

Netop rattet skiller sig ud fra, hvad man har været vant til fra andre biler, og minder mest af alt om rattet i et fly, også kendt som et yoke. Samtidig er det første gang, man på en masseproduceret bil bruger steer-by-wire-teknik, også kendt fra fly.

Amerikanske ambitioner – Ford Mustang Mach E

Det er en teknologi, der fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene.

BZ-bevægelsen
Har man set Midt Om Natten, husker man måske BZ-bevægelsen, men den har ikke meget med Toyotas nye bilmærke at gøre, også selv om navnet er tilfælles. Bz er en forkortelse for beyond Zero eller videre end nul, og betyder, at Toyota angiveligt vil gøre noget ekstra for miljøet og samfundet, dog uden at give nogen detaljer om hvad. 

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Toyota sigter mod i 2025 at have introduceret hele 15 nye elbiler – heriblandt syv dedikerede elbiler under Toyota bZ-brandet.