Ét gear, tre cylindre og 1.723 heste - her er Koenigseggs nye superbil

| Andreas Lang Hedegaard

Koenigsegg har igen sprængt rammerne for, hvad en bil kan. Svenskerne har skabt Gemera, en firepersoners supersportsvogn, som har en hybriddrivlinje med 1.723 hestekræfter og 3.500 Nm – 100 km/t rundes på 1,9 sekunder.

Det er muligt, at du aldrig har hørt om det tysk-klingende superbilsfirma Koenigsegg. De bygger kun omkring 20 biler årligt og holder til på en nedlagt flyvebase ikke så langt fra Helsingborg. MEN de laver altså nogle helt vanvittige maskiner, og den seneste model sprænger rammer fuldstændig rammerne for, hvad vi troede var muligt. Gemera har plads til fire personer og runder 100 km/t på bare 1,9 sekunder.

90’er-hyldest med 1.600 heste – her er Bugattis seneste vanvidsmaskine

Det er dog drivlinjen, der imponerer mest. For Gemera er en vaskeægte hybrid med tre elmotorer, to til bagakslen, og én der sidder i forbindelse med forbrændingsmotorens krumtapaksel. Til sammen yder de tre elmotorer 1.115 hestekræfter, og bilen er i stand til at køre op til 300 km/t alene på strøm. Alternativt kan man også udnytte bilens 800 volt kraftige og 15 kWh store batteri til at køre op til 50 kilometer på en opladning.

Verdens hurtigste bil bygges af 130 svenskere

Forbrændingsmotoren er også totalt unik. Det er en 2-liters motor med tre cylindre, to turboer og tørsumpsmøring, som i sig selv er specielt. Det er dog ingenting i forhold til topstykket, som er Koenigseggs egen opfindelse, som de kalder Freevalve. I stedet for traditionelle ventiler, der styres af en knastaksel, styres ventilerne i Freevalve individuelt i forhold til resten af motoren via pneumatik. Det giver meget større muligheder, og resultatet er en motor, der vejer bare 70 kilo, men yder 608 hestekræfter og 600 Nm. 400 Nm er til rådighed allerede fra 1.700 o/min. Koenigsegg kalder motoren for Tiny Friendly Giant, og den kører i udgangspunkt på anden generations ehtanol eller methanol, men kan alternativt køre på E85 eller almindelig benzin. Den samlede ydelse er 1.723 hestekræfter og 3.500 Nm.

Luksus og plads til fire
Dem, der kender Koenigsegg, vil vide, at mærket normalt bygger hyperbiler til de få udvalgte, der har råd til en topersoners superbil. Gemera er et afbræk, for den skulle efter Koenigseggs egne ord have masser af plads til fire store personer og 200 liter bagage. Akselafstanden er tre meter lang, men Gemera har kun to enkelte døre, som åbnes i stil med mågevingedøre og åbner op i luften med masser af plads til at komme til bagsæderne. Bagsæderne fås for øvrigt med Isofix-beslag, og der er otte kopholdere, fire der kan køle, og fire der kan varme. Kabinen har selvfølgelig tre zoners klimaanlæg, trådløs opladning af mobilen, både foran og bagved, Apple Carplay og 11 højtalere.

Lotus er tilbage med 2.000 hestes elektrisk superbil

Bilens chassis er bygget i kulfiber, og der er både firehjulstræk og firehjulstyring. Som udgangspunkt er det elmotorerne, der trækker bilen frem, for forbrændingsmotoren har ikke nogen gearkasse, men i stedet en direkte udveksling direkte til forhjulene, så bilen skal op i fart, før forbrændingsmotoren vågner og kommer op i omdrejninger. Systemet er døbt Koenigsegg Direct Drive, og ifølge firmaet sparer det 3-5 procent brændstof ved motorvejsfart, sammenlignet med en traditionel transmission.

Danish dynamite – her er Zenvo TSR-S med 1.193 hk

Gemera vejer 1.850 kilo, og bilen skulle altså være i stand til at runde 100 km/t på 1,9 sekunder, mens Koenigsegg lover, at 400 km/t kan nås hurtigt nok til at sætte rekord. I alt vil det svenske firma begrænse produktionen til 300 biler, men du kan så også forvente en pris på mellem seks og syv millioner kroner uden dansk afgift.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev