Flere kræfter i ny Fiesta ST

|

Med verdenspremieren på en helt ny Fiesta ST på biludstillingen Genève Motor Show i marts er Ford Performance klar med en i særklasse værdig afløser til den nuværende Fiesta ST. Ny Fiesta ST tager udgangspunkt i den helt nye og stærkt forbedrede Fiesta, som kommer til Danmark senere i. Den nye generation Fiesta ST kommer med en helt ny 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med tre cylindre.

Den tredje generation Fiesta ST bliver den første model nogensinde fra Ford Performance med trecylindret motor som kraftkilde, og den nye EcoBoost-motor yder 200 hk og er i stand til at levere et drejningsmoment på hele 290 Nm. Med så mange hestekræfter er det klart, at Fiesta ST kan hænge på større og langt kraftigere biler. 0-100 km/t er overstået på 6,7 sekunder.

En anden nyhed, ikke tidligere set i Fiesta ST, er et udvalg af Drive Modes, køreprogrammer, som giver mulighed for den optimale køreoplevelse, uanset om man kører på en udfordrende landevej, motorvej eller bane. Motoren, styretøjet og ESC-system og traction control reguleres i forhold til indstillingerne. Med indstillingerne Normal, Sport og Track er Fiesta ST tilpasset enhver situation.

Drive Modes-køreprogrammerne justerer derudover også Fiesta ST's nye Electronic Sound Enhancement-teknologi (ESE), et elektronisk lydforstærkende system, der ved hjælp af aktiv udstødningsventil giver en endnu mere tilfredsstillende køreoplevelse. Teknologien forstærker og fremhæver den naturligt sportslige lyd fra den nye 1,5-liters EcoBoost-motor.

En verdensnyhed i Fiesta ST er Fords cylinderfrakoblingsfunktion i forbindelse med en trecylindret motor. Det reducerer CO2-udledningen yderligere, og det forventes at den gennemsnitlige emission vil ligge på imponerende 114 gram CO2/km.

Ford Danmark forventer at kunne introducere den nye Fiesta ST i 2018, og den kommer i udgaver med tre eller frem døre. Der introduceres flere muligheder for at give Fiesta ST et personligt præg med både interiøropgraderinger og stylingpakker. Fiesta ST kan fx udstyres med en unik racerbilsinspireret trådgrill og eksklusive 18” aluminiumsfælge.

”Vores nye generation Fiesta ST lever i sandhed op til filosofien om at levere den nyeste teknologi for at fremhæve det bedste ved Ford Performance-undervognen og -motoren. Med Drive Modes og en helt ny EcoBoost-motor leverer den en hidtil uset kombination af ydelse og effektivitet. Den nye model bliver den sjoveste, mest engagerende og mest køreglade Fiesta ST til dato,” siger Joe Bakaj, vicepræsident for produktudvikling hos Ford Europa.

1,5 EcoBoost med tre cylindre og stort kraftoverskud
Som en del af Fords EcoBoost-motorprogram, som inkluderer den mange gange prisvindende 1,0 EcoBoost med tre cylindre, bruger Ford Performance teknologi som turboladning, højtryksbenzinindsprøjtning og dobbelt variabel knastaksel-styring (Twin-independent Variable Cam Timing) for at levere optimal ydelse og lavest mulige brændstofforbrug. I forhold til 1,6-liters motoren i den udgående Fiesta ST stiger ydelsen med 18 hk til 200 hk.

Motorens opbygning med tre cylindre giver naturligt et højt moment ved lave omdrejninger. Ydelsen er derudover hævet med en ny turbolader, som kører med et optimeret turbinedesign for hurtigere at danne tryk og derved minimere turbotøven, så motorens respons er endnu hurtigere og køreoplevelsen er mere direkte.

En ny kombination af indirekte og direkte indsprøjtning giver masser af kræfter og sænker yderligere responstiden, og denne teknologi reducerer også CO2-udledningen. Brændstoføkonomien har også gavn af denne metode, især når motoren kører med lav arbejdsbyrde.

Fords nye cylinderfrakoblingsteknologi, som allerede er annonceret som en verdensnyhed for en trecylindret motor i 1-liters EcoBoost-motoren, vil betyde et endnu lavere forbrug for Fiesta ST-kørere. Det sker uden at gøre indhug i motorens evner og kraftoverskud. Frakoblingen foregår automatisk, og systemet stopper tilførslen af brændstof og lukker ned for ventilen i en af motorens tre cylindre, når denne ikke kører på fuld kapacitet. Det sker typisk, når man slipper speederen og triller, eller når man cruiser, og motoren ikke presses. Fords cylinderfrakobling kan deaktivere eller genaktivere den frakoblede cylinder på blot 14 millisekunder – 20 gange hurtigere end man kan blinke – så Fiesta ST altid er klar med fuld ydelse, når man skal bruge den.

1,5-liters EcoBoost-motoren er skabt helt i aluminium, og for at den skal nå op på driftstemperatur så hurtigt som muligt, har Ford Performance-ingeniørerne integreret udstødningsmanifolden i motoren. Det giver hurtigere adgang til det maksimale drejningsmoment, fordi udstødningsgasserne har kortere afstand mellem cylindre og turbolader. En partikelfilterteknologi som filtrerer sod vil også være at finde i den nye motor.

Drive Modes hæver Fiesta ST til et nyt niveau 
Ford Performance har arbejdet ihærdigt på at skabe en ny generation af Fiesta ST, der lever op til forgængerens anerkendte balance og meget høje dynamik – og de har arbejdet målrettet på at gøre den tredje generation Fiesta ST endnu mere engagerende og afbalanceret.

Med de nye Drive Modes, avancerede indstillinger med tre unikke køreprofiler, har Fiesta ST en bredere vifte af egenskaber end før. Drive Modes giver føreren mulighed for at optimere bilen og dermed få den helt optimale køreoplevelse i alle situationer. Lige fra turen til bageren til den krævende trackday på racerbanen – ny Fiesta ST er altid i balance og klar til at levere store oplevelser.

I Normal-indstillingen er motoren, traction control-systemet, ESC-systemet, den elektroniske lydforstærker, udstødningslyden og det styretøjet sat op til at levere naturlig respons og en følelse af at være forbundet med bilen.

I Sport-indstillingen er motorens og speederens respons hurtigere, og det styretøjet med el-servo er justeret til at give mere feedback og en mere nuanceret kontrol, som lægger op til hurtigere kørsel på almindelige veje. Den aktive udstødningsventil åbnes, og ESE-lydforstærkningssystemet afgiver en mere intens og sportslig lyd i kabinen.

I Track-indstillingen er alle dynamiske features i Fiesta ST optimeret for at give de hurtigst mulige omgangstider på en bane. Traction control-systemet er slået fra, og ESC-systemet er sat op til at bryde ind senere og give videre grænser, som man har brug for ved banekørsel.

Ford Performance har givet undervognen en adræthed og hurtig reaktionsevne, som hjælpes på vej af et udvidet Torque Vectoring Control-system, som forbedrer vejgrebet og reducerer understyring ved at bremse det inderste af de to forhjul, når man kører i et sving. ESC-system med tre indstillinger giver endnu flere muligheder for den perfekte dynamiske oplevelse: systemet kan være fuldt aktiveret, det kan være indstillet til den såkaldte wide-slip-indstilling, hvor systemets indgreb er begrænset, og endelig kan ESC-systemet deaktiveres fuldstændigt.

En stærkere personlighed – med mulighed for et personligt præg
Mulighederne for at sætte et personligt præg bliver langt større med den nye generation Ford Fiesta ST. Det vil være muligt at vælge mellem en række forskellige interiørelementer til gearstangen, rattet, dørhåndtagene og indlæg i instrumentbordet – og Fiesta ST kommer også med forskelligartede stylingpakker. Lakfarverne inkluderer den nye Liquid Blue, og Fiesta ST kommer med 18” alufælge i et eksklusivt design.

Den ergonomisk indrettede Fiesta ST har Recaro-sportssæder for optimal støtte og et rat med flad bund for optimal dynamik.

”Vores ST-modeller er designet til at give alle muligheden for at have den særlige Ford Performance-køreoplevelse. Vi er sikre på, at med mulighed for tre eller fem døre og unikke muligheder omkring styling, der fremhæver Fiesta ST's evner og ydelse, vil den nye generation tale til et endnu brede publikum,” fortæller Matthias Tonn, chefingeniør for Fiesta ST-programmet.

Som i den nye generation Fiesta, som på alle måder tager et stort spring frem i forhold til forgængeren, fås Fiesta ST med Fords SYNC 3-infotainmentsystem, der giver uanede muligheder for at kommunikation – føreren kan styre lyd, navigation og en smartphone forbundet med systemet ved hjælp af simple hverdagsfraser som ”find den nærmeste tankstation” eller ”jeg vil have kaffe”. SYNC 3 er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto™, og den imponerende touchscreen på 8” fungerer som på en smartphone, hvor man kan swipe og zoome ind og ud med to fingre.

Ford Performance – innovative teknologier og højeste køreglæde
Den tredje generation Fiesta ST er det nyeste skud på stammen fra Ford Performance, en global organisation i Ford, der fungerer som et innovativt laboratorium og testcenter for at skabe unikke sportsmodeller, optimerede dele og tilbehør – og særlige oplevelser for kunderne.

Blandt de mange ekspertiser hos Ford Performance findes udviklingen af innovative teknologier indenfor aerodynamik, vægtoptimering, elektroniske systemer, motorers ydeevne og reduktion af brændstofforbruget. Innovationen hos Ford Performance kommer alle modeller hos Ford til gode.

“I den nye generation Fiesta ST vil man nyde godt af innovative teknologier udviklet af Ford Performance til brug i superbilen Ford GT og Focus RS, fx brændstofindsprøjtningen og Drive Model-systemet. Vi arbejder som et samlet Ford Performace-hold, og det giver os de bedste muligheder for at levere netop den særligt sjove og afbalancerede køreoplevelse, som Ford er kendt for – og sprede brugen af performance-forbedringer – til alle kunder,” siger Dave Pericak, global direktør for Ford Performance.

Den nye Fiesta ST forventes at lande hos de danske Ford forhandlere i 2018.

 

Ford Fiesta på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev