I forhold til førerløs teknologi nærmer Audi sig serieproduktion i løbstempo. På en af verdens mest udfordrende racerbaner, Sonoma Raceway i Californien, har den nyeste generation af Audi RS 7 med førerløs teknologi overgået tidligere toppræstationer igen. Audi vil tilbyde førerløs teknologi for første gang i den kommende generation af Audi A8.

"I Sonoma testede vi den førerløse teknologi i Audi RS 7 til dens fysiske grænser omgang efter omgang, og teknologien håndterede opgaven med ensartet præcision," siger Thomas Müller, som er ansvarlig for udviklingen af bremse-, styre- og førerassistentsystemer på Audi. "Bilen kørte omgangstider, der var bedre end racerkørere." Det tog kun Audi RS 7 2:01.01 minutter at fuldføre den 4.050 meter lange bane.

I nogen tid nu har Audi testet førerløs teknologi under stadig mere udfordrende betingelser. I oktober 2014 afsluttede en RS 7 med tilnavnet "Bobby" en førerløs omgang på Hockenheimring med hastigheder op til 240 km/t. Den nye generation af bilen hedder "Robby", har 560 hk og er omkring 400 kg lettere end sin forgænger. Uanset om bilen bremser, styrer eller accelererer, styrer bilen alle kørefunktioner helt selvstændigt og med maksimal præcision.

Audi tester også førerløs teknologi i den udfordrende situation med reel vejtrafik. I starten af 2015 kørte "Jack" - en Audi A7 med førerløs teknologi og mange løsninger næsten klar til serieproduktion - på offentlige veje fra Silicon Valley til Las Vegas og Consumer Electronics Show (CES) messen. Kort tid efter kørte denne bil også selvstændigt på tyske motorveje med hastigheder op til 130 km/t. På CES Asien i maj 2015 havde journalister også mulighed for at opleve førerløs teknologi - i trafikken af storbyen Shanghai.

Udviklingsarbejdet, som omfatter kørsel på en meget bred vifte af testområder, giver værdifuld viden til serieproduktionssystemerne - fra sensorteknologi og databehandling til kontrol og stabilisering af bilen.

Teknologierne inden for førerløs kørsel står for sikkerhed, tidsbesparelse, effektivitet og bekvemmelighed. Systemerne kan yde et værdifuldt bidrag til sikkerheden, især når føreren er træt eller på anden måde uopmærksom. Desuden giver det føreren større frihed til at tilrettelægge sin tid i bilen. Når teknologien bruges til midlertidigt at varetage kørselsopgaver, gør den intelligente teknologi kørslen mere effektiv, reducerer stress og øger komforten.

Førerløs teknologi vil få sin produktionsdebut i den næste generation af luksusklasse-limousinen Audi A8. Systemerne kan overtage kontrollen over bilen under parkering og i stop-and-go trafik på motorveje med hastigheder op til 60 km/t.