Fords SUV-familie bliver nu udvidet i Danmark. Fra slutningen af første kvartal 2018 kan de danske Ford-forhandlere byde velkommen til et nyt og spændende medlem af SUV-familien: den kompakte EcoSport, som i modelprogrammet finder sin naturlige plads under den Ford Kuga.

EcoSport er allerede en succes for Ford. Den blev introduceret i Europa i 2014, og der er siden solgt flere end 150.000 eksemplarer. I 2016 steg salget i Europa med hele 40 procent, og for at få endnu flere kunders øjne op for den kompakte SUV, giver Ford den nu et omfattende facelift, der ændrer radikalt på både design, kabine, motorer og sikkerhedsudstyr. Det er denne stærkt opdaterede EcoSport, kunderne vil møde hos de danske Ford-forhandlere fra foråret 2018.

EcoSport-versionerne til det europæiske marked, herunder det danske, vil fremover blive produceret på fabrikken i Craiova, Rumænien, hvor Ford har investeret cirka 1,5 mia. kr. i forbedringer og opgraderinger.

Robust, rummelig – og med B&O PLAY
Det er en markant og meget gennemgribende ændring, Ford har givet EcoSport. Mere robust fremtoning med et design, der lægger sig tæt op ad den mellemstore Kuga og den store Edge. Frontens design er domineret af en ny trapezformet grill og vinklede forlygter med LED-kørelys, som nu fås med den lysstærke xenon-teknologi.

EcoSports bagkofanger og baglygter har fået et renere og mere skulpturelt look. Kunderne kan vælge mellem 12 eksteriørfarver og forskellige kontrastfarve på taget, sidespejlene, tagstolperne og tagspoileren.

Kabinen i EcoSport er præget af det robuste ydre – der er rigtig god plads foran, ved bagsædet og i bagagerummet (334 liter med det nye højdejusterbare bagagerumsgulv i laveste position, red.). Rummeligheden er nu kombineret med en indretning, der minder meget om den, man finder i den nye Fiesta. Det er, ifølge Ford, langt mere raffineret, langt mere overskueligt og mere lækkert end tidligere og indrettet med flere bløde materialer.

Det er nemt at betjene alle funktioner, og midterkonsollen har færre knapper. Som i den nye Fiesta er der i EcoSport nu mulighed for infotainmentsystemet SYNC 3 med automatisk nødopkald, og præcis som i Fiesta kan det fås med touchscreens i størrelsen 6,5” og 8”. Systemet er intuitivt, og som med en smartphone kan man zoome og flytte mellem funktioner ved at swipe.

EcoSport bliver den anden Ford-model med det eksklusive B&O PLAY-lydanlæg, som giver en uforlignelig oplevelse, uanset om man hører pop, rock eller klassisk musik. Lydeksperterne har tilpasset anlægget specifikt til kabinen i EcoSport, og det betyder at der er 10 højttalere, bl.a. en subwoofer i bagagerummet. B&O PLAY-systemet kontrolleres konstant af en avanceret Digital Signal Processing-forstærker, der giver præcis toneafstemning og mulighed for surround-lyd.

Sofistikeret sikkerhed
Ford EcoSport kom til verden som en veludstyret og praktisk SUV, og med faceliftet udvides både de praktiske og de udstyrsmæssige aspekter – for mere komfort og mere sikkerhed.

Fartpilot med justerbar hastighedsbegrænser hjælper føreren med at overholde fartgrænserne, og et bakkamera gør det nemmere og mere sikkert at parkere. Mulighed for automatisk lygtetænding med sensorstyring og regnsensor fjerner stressfaktorer fra hverdagen, så det er nemmere at koncentrere sig om opgaven med at køre. I et klima som det danske, hvor kolde morgener er så godt som garanteret om vinteren, er muligheden for varme i rattet og automatisk klimaanlæg en stor gevinst.

EcoSport kan også fås med Fords Blind Spot Information System (BLIS), der advarer om biler i de blinde vinkler, og Roll Stability Control, som justerer motorens drejningsmoment og bremserne for at optimere stabiliteten, er standard.

Faceliftet omfatter også endnu mere omfattende airbag-beskyttelse. En airbag ved førerens knæ, nye sideairbags med ekstra beskyttelse og nye gardinairbags gør EcoSport mere sikker end før.


Kraftfuld og økonomisk – ny EcoBlue-dieselmotor
Den faceliftede EcoSport er en af de mest dynamiske modeller i den kompakte SUV-klasse, og med introduktionen af en nye EcoBlue-dieselmotor på 1,5 liter med op til 125 hk – for ikke at tale om den prisvindende 1,0 EcoBoost-benzinmotor med tre cylindre og turbo, som fås i tre varianter helt op til 140 hk – lever motorerne op til de dynamiske køreegenskaber og det sportslige design.

Fords helt nye 1,5-liters EcoBlue-dieselmotor er udviklet til at levere flere kræfter, men samtidig også reducere CO2-udledning. Den raffinerede firecylindrede motorer kører bl.a. med innovative teknologier som integreret indsugningsmanifold for optimeret lufttilførsel, turbolader med lav friktion for bedre respons og materialer fra raketmotorer, som kan holde til højere temperaturer. Et højtryks-indsprøjtningssystem med hurtigere reaktionstid, mindre støj og mere præcis brændstoftilførsel gør 1,5 EcoBlue-dieselmotoren til klassens mest avancerede.

For første gang i Europa bliver det nu muligt at bestille EcoSport med Fords intelligente firehjulstræk, Intelligent All Wheel Drive (iAWD). Det avancerede system kan kombineres med den nye 1,5-liters EcoBlue-dieselmotor i udgaven med 125 hk/300 Nm og manuel gearkasse med seks trin – og gennemsnitsforbruget ventes at ligge på 22,2 km/l og CO2-udledningen på 119 gram/km.

Intelligent All Wheel Drive måler hvordan EcoSports hjul har greb i vejen, og systemet kan justere tilførslen af drejningsmoment i forholdet 50/50 mellem for- og baghjul på under 20 millisekunder – 20 gange hurtigere, end det tager at blinke. Firehjulstrækket lader umærkeligt drejningsmomentet skifte mellem alle fire hjul alt efter greb og underlag, og især på glatte og smattede veje er systemet en stor fordel for sikkerheden.

Fra midten af 2018 vil en forhjulstrukken udgave med 1,5-liters EcoBlue-dieselmotoren og en ny lavfriktions-gearkasse med seks manuelle gear komme med et endnu lavere forbrug og CO2-udledning. Allerede fra introduktionen kan EcoSport fås med Fords 1,5-liter TDCi-dieselmotor med 100 hk, som er kombineret med forhjulstræk og den nye manuelle gearkasse med seks trin.

Kunder vil naturligvis også få mulighed for at vælge den nye EcoSport med benzinmotor. Ford tilbyder sin prisvindende 1,0 liters EcoBoost-benzinmotor med tre cylindre og turbo i tre ydelsesvarianter. Fra introduktionen med 125 hk eller 140 hk, fra midten af 2018 også i en udgave med 100 hk. 1,0 EcoBoost med 125 hk vil fra midten af 2018 kunne fås med en automatgearkasse med seks trin, hvor føreren manuelt kan skifte mellem gearene ved hjælp af gearskifte på rattet.

Detaljer omkring det danske modelprogram (motorer, udstyrsvarianter, priser etc.) er endnu ikke på plads, men vil blive frigivet tættere på EcoSports lancering i Danmark i slutningen af første kvartal 2018.