Peugeot løfter sløret for en ny varebil i et helt nyt design, men med det velkendte navn: Peugeot Boxer. Den nye Boxer er udviklet med fokus på funktionalitet med bl.a. større nyttelast, længere varerum og kraftigere motorer, og den sælges i Danmark fra slutningen af juni måned.

Siden introduktionen af Peugeot Boxer i 1994 er der produceret 530.000 enheder, hvoraf mere end 11.312 er solgt i Danmark. Den nye varebil er en videreudvikling af Boxerens stærke sider, og netop derfor fører den navnet videre.

En arbejdshest

Den nye Boxer er kendetegnet ved et futuristisk og kraftfuldt design med en front, der understreger bilens robusthed og sikkerhed.Fronten er domineret af en imponerende kofanger, som sikrer effektiv beskyttelse, mens den underste del bl.a. er udformet med indbyggede trin, som kan bruges f.eks. ved vask af forruden.

Kabinen er udformet til at være både praktisk og komfortabel med rigeligt plads til tre personer og adskillige opbevaringsrum. Som noget nyt er der som standard eksempelvis en praktisk aflægningshylde oppe over forruden, som giver endnu mere aflægningsplads. Førersædet er ergonomisk udformet og rattet er multijusterbart, og for at forøge komforten i kabinen, er Peugeot Boxer udstyret med Webastofyr med timer samt sædevarme i førersædet. Af komfortudstyr kan desuden nævnes ”one touch” el-ruder for og fjernbetjent centrallås i alle modeller.

Den nye Boxer har afhængigt af længde og højde tre forskellige slags skydedøre, der alle er udstyret med en skinne øverst, som sikrer en akkurat styring. De to bagerste svingdøre åbner sig i en vinkel på 96 grader, og det fleksible skydesystem giver mulighed for at åbne dørene helt op til 180 grader og som option 270 grader. Det letter adgangen til varerummet uanset hvilke forhold, man arbejder under.

Varerummet er udstyret med adskillige forankringsmuligheder, som giver en sikker transport af lasten, mens varerummets sider er forsynet med beskyttende sorte ”Teflor” plastik paneler. Læssekanten er gjort særlig lav (mellem 535 og 560 mm), hvilket er én af de laveste på markedet. Den nye Boxer opfylder således et kriterium, der er meget vigtigt for dens brugere.

Sikkerhed

Den nye Boxer er udviklet med stort fokus på øget aktiv og passiv sikkerhed. Fronten er forlænget med mere end 100 mm og samtidig er den udstyret med stødabsorberende zoner, som ikke blot forbedrer sikkerheden for passagerne, men også reducerer reparationsomkostningerne.

Den forreste længdevange er ligeledes forstærket, mens fordørene er udstyret med stivere, som giver optimal forstærkning.Alle udgaver har som standard en airbag på 60 liter ved førersædet, mens airbag ved passagersæde samt side- og gardinairbags fås som option.

De højdejusterbare trepunkts sikkerhedsseler på forsæderne er udstyret med selestrammere og selekraftbegrænsere, og førersædet har desuden selealarm.

Den nye Boxer har ABS bremser, EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og EBA (emergency brake assistant) som standard, mens der er mulighed for at tilkøbe ASR (antispin) og ESP som option.

Modelprogram i Danmark

Den nye Boxer har stor spændvidde i modelprogrammet. Den vil kunne fås som: Kassevogn, Chassis, Dobbeltkabine, Combi og Minibus.

Kombinationsmulighederne for kassevognen er utallige, idet der kan vælges mellem:

tre forskellige akselafstande (3.000, 3.450 og 4.035)

fire længder (L1: 4.963, L2: 5.413, L3: 5.998, L4: 6.363)

tre højder (H1: 2.254, H2: 2.524, H3: 2.764)

Størrelserne på varerummet varierer desuden fra 8 m3 til 17 m3, og med en total vægt på 3,0 - 3,3 - 3,5 eller 4,0 tons er der nu mulighed for nyttelast på helt op til 2,0 tons.Anhængervægten er steget fra 2.000 kg op til hele 3.000 kg.

Eftersom evnen til at trække er essentiel for en varebil, har Peugeot valgt at udvikle motorprogrammet, så det består af kraftigere motorer. Den nye Boxer kan fås med en nyudviklet 4 cyl. 2,2 l HDi PUMA motor, som er et resultat af samarbejdet mellem PSA og Ford. Den yder henholdsvis 100 HK eller 120 HK samt et kraftigt drejningsmoment i begge udgaver. Forøgelsen af drejningsmomentet er på mere end 28% i forhold til den nuværende basismotor.

Senere på året vil Boxeren desuden kunne leveres med en 4. cyl. 3,0 l HDI med 157 HK og 400 Nm ved 1.700 omdr. /min.

Priser er endnu ikke fastlagt.