Årets Miljøbil til Danmark?

Nye vinde blæser i det danske Folketing. Den konservative skatteordfører Charlotte Dyremose foreslår, atafgiften på biler i fremtiden skal baseres på CO2-udledning og vægt, og et flertal i Folketinget bakker op.Det skriver Berlingske Tidende og www.dr.dk.

På samme tid er den nye Honda Civic Hybrid med den prestigefyldte pris – ”World Car of the Year Award –Greenest Car” – netop blevet kåret som den mest miljøvenlige bil af en jury, bestående af 46 internationalemotorjournalister.

”Med denne internationale pris manifesterer Honda sin førerposition inden for miljøvenlige biler. Den nyeCivic Hybrid er en del af Hondas langsigtede målsætning om at fremstille sjove, dynamiske og på sammetid miljøvenlige biler. Nu ser vi langt om længe den indledende politiske udvikling, der muliggør en lanceringaf Hondas produktprogram af miljøbiler og i første omgang Civic Hybrid”, kommenterer Hondas administrerendedirektør i Danmark, Mikael Larsen.

Hjertet i Honda Civic Hybrid er et nyt, kompakt og mere effektivt Honda Hybrid System, der består af enny 1,3-liters i-VTEC benzinmotor samt en assisterende elmotor (Integrated Motor Assist). Det nye HybridSystem er 5 % mindre end det forrige og giver samtidig 20 % mere effekt.

Standardudstyret med en trinløs variabel transmission (CVT) kan den nye 2006 Civic Hybrid deaktivere allefire cylindre og udelukkende hente motorkraft fra den integrerede batterienhed ved stabil lav hastighed.Civic Hybrid klarer 21,74 km/l ved blandet kørsel og har en CO2-udledning på 109 g/km.

”Afgiftsforslaget fra De Konservatives skatteordfører giver os en forhåbning om, at den nye Honda CivicHybrid kan komme til Danmark. Det afhænger selvsagt af, hvor markant en eventuel afgiftsnedsættelse påmiljøvenlige biler vil blive. I mellemtiden må vi afvente den politiske udvikling, og det betyder, at lanceringsprocessener på stand by”, afslutter Mikael Larsen.