Med over 8.000 solgte hybridbiler i Danmark i år har salget af hybridbiler aldrig før været højere. Toyota dominerer markedet for hybridbiler totalt og har med foreløbig 6.500 solgte hybridbiler i år netop overgået sin egen salgsrekord fra i fjor. Dermed er hver tredje solgte Toyota i Danmark i år en hybridbil.

Det er populært som aldrig før at køre i hybridbil i Danmark. Salget af hybridbiler i Danmark boomer og har allerede her i november overgået salget for hele sidste år. Der er i år således solgt over 8.000 hybridbiler. Til sammenligning blev der i hele 2016 solgt knap 6.800 hybridbiler.

Den japanske bilproducent Toyota, der introducerede verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, for 20 år siden, markerer sig absolut stærkest med et salg på over 6.500 hybridbiler bare i år. Dermed står der Toyota på otte ud af ti solgte hybridbiler i år, og med det høje salg har bilgiganten for sjette år i træk overgået sin hidtidige rekord på 6.106 hybridbiler fra året før.

11 mio. solgte hybridbiler på verdensplan
Det er ikke kun i Danmark, at verdens største bilproducent Toyota dominerer hybridbil-markedet. Toyota har på verdensplan netop rundet 11 mio. solgte hybridbiler siden introduktionen af Prius i 1997.

Her 20 år senere markedsfører Toyota globalt 34 forskellige hybridmodeller. I Danmark kan man købe syv forskellige med Yaris som den mest populære. Det skyldes i høj grad, at Yaris er Danmarks billigste hybridbil med en pris fra 161.900 kr. Men lave driftsomkostninger og et højt udstyrs- og komfortniveau gør også hybridudgaven af Yaris særlig attraktiv.

Der er i år indregistreret over 2.600 Yaris Hybrid, som i nu seks år i træk har været Danmarks mest populære hybridbil. Den næstmest solgte hybridbil i Danmark er Auris Hybrid med 2.100 solgte eksemplarer.

”Det glæder os meget, at danskerne for alvor har opdaget de mange fordele, der er ved en hybridbil med den ekstra høje komfort, bedre driftsøkonomi og ikke mindst mindre udledning af skadelige stoffer til gavn for klimaet og miljøet,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Han forklarer, at en anden fordel ved en hybridbil fra Toyota er, at den kan køre på ren el og aldrig skal lades op. Det sørger den nemlig automatisk selv for under kørslen, når man bremser eller slipper speederen. Så i modsætning til elbiler behøver man hverken at bekymre sig om rækkevidden eller kæmpe med ladestik, ladestander eller lang ladetid.

”Alligevel foregår en stor del af tiden bag rattet i en hybridbil på ren el,” påpeger Anders Tystrup og henviser til en storstilet undersøgelse, hvor Toyota har indsamlet data fra kunders prøvekørsler over hele Europa inklusive Danmark. Her viste tallene, at over halvdelen (52 procent) af tiden bag rattet i en hybridbil rent faktisk foregår på ren el.

Hver tredje Toyota er en hybridbil
Salget af hybridbiler udgør en større og større del af Toyotas samlede bilsalg. Hver tredje solgte Toyota i Danmark i år er en hybridbil. Nogle modeller skiller sig dog i særlig grad ud som særligt populære som hybridbiler.

Modellen Prius og syv-personers udgaven Prius+ kan udelukkende fås som hybrid, så her er hybridandelen altid 100 procent. Men for Yaris, Auris, C-HR og RAV4, der kan fås med andet end kun hybrid, vælger størstedelen af danskerne alligevel vælger hybridudgaven. Faktisk står der hybrid på hele fire ud af fem solgte Auris, C-HR og RAV4, mens hver anden Yaris er en hybridbil.

Ifølge Toyotas beregninger har de hybridbiler, der er solgt fra 1997 og frem til i dag, udledt 77 millioner tons CO2 mindre under kørslen, end traditionelle benzin- eller dieselbiler i samme størrelse ville have gjort. Samtidig har Toyota regnet sig frem til, at hybridbilerne har sparet 29 millioner liter benzin i forhold til, hvis det havde været tilsvarende benzinbiler i samme størrelse.

Alene i Danmark vil salget af hybridbiler i 2017 spare klimaet for ca. 5.000 ton CO2 i forhold til, hvis kunderne i stedet havde valgt en gennemsnitlig konventionel bil i transport.