Kongen – her er den nye Porsche 911 GT3 RS

|

Porsche har endnu engang finpudset deres ypperste model – 911 GT3 RS. Der er ekstra hk, bedre downforce og lavere vægt – og så bliver den nok Porsches sidste topmodel uden turbo.

Porsche er måske verdens bedste sportsvognsproducent. Ja, andre vil mene Ferrari eller måske McLaren laver bedre, hurtigere eller vildere biler, men lad nu det ligge. Porsche er toppen, hvis du skal have en sportsvogn, der kan bruges hver eneste dag. Det gælder også for GT3’eren, som er noget af det tætteste, du kommer på en baneracer til landevejen – så skulle det da lige være GT3 RS, som er endnu hurtigere, endnu lettere, og endnu mere ekstrem. Og Porsche har netop introduceret en ny version.

Den 4,0-liters sekscylindrede boxermotor i GT3 og RS er eneste motor tilbage i 911-serien, som IKKE har turbo, men forvent nu ikke, at den så er sløv. Den almindelige GT3 yder 500 hk, men den nye RS spytter 520 hysteriske heste ud ved 8.250 o/min. Takket være de manglende turboer, snurrer maskinen hele vejen op til 9.000 omdrejninger. Og på grund af strammere og strammere forureningskrav, er der også en overhængende risiko for, at den fireliters motor bliver Porsches sidste uden turbo.

Med syvtrins PDK-gearkasse er RS 0,2 sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t end GT3, der runder det på bare 3,2 sekunder. Ligeledes er farten vokset med to km/t, så den nu er 320 km/t ligeud.

Letvægter
Den nye topfart skal også ses i betragtning af, at Porsches ingeniører har arbejdet en del med downforcen på GT3 RS. Frontspoileren har fået dybere huller, der kan skovle luften ind, mens bagkofangeren har en større diffuser, der kan lede luften ud igen, og til slut har den kæmpe hækspoiler på bagklappen også fået små ændringer. Firehjulstyringen er opdateret, men den beholder de 20-tommer fordæk i størrelsen 265/35 og 21-tommer baghjul i størrelsen 325/30.

Hvis du har lyst til at brænde endnu flere penge af, kan man købe Clubsport-pakken med aluminiums-bur, sekspunktsseler, skumslukker, mindre lyddæmpning, racersæder med ryg i kulfiber, letvægts-motorhjelm og letvægts-dørsider hvor det inderste dørhåndtag er sparet væk for vægt, og i stedet findes en nylon-strop.

Porsche 911 på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev