BMW har tabt sutten fuldstændig? Med Competition-pakken yder M5 nu 625 hk og kan runde 100 km/t hurtigere, end du kan nå at sige Bayerische Motoren Werke er vanvittige.

Lad os lige blive enige om en ting – BMW’s seneste aftapning af über-sedanen M5 har aldrig været langsom. Den 4,4-liters V8’er med to turboer yder 600 hk. Skulle du være i tvivl, er det 314 hk mere end den første generation af selv samme bil, da den blev lanceret i 1985.

Ny konge blandt GTI'erne

Der må gå nogle M-ingeniører rundt nede i Bayern, som er helt fra den. Nu har BMW nemlig introduceret med Competition-pakke, som kan bestilles i Danmark allerede fra juli måned, og koster – sæt dig lige ned - 175.777 kroner.

I forhold til den nuværende BMW M5 er det et plus på 25 hestekræfter, altså 625 hk i alt ved 6.000 o/min. Bilen accelererer fra 0-200 km/t på 10,8 sekunder. Det er 0,3 sekunder hurtigere end standardversionen af BMW M5, og 0 til 100-tiden er sænket med 0,1 sekund, så 100 km/t rundes på 3,3 sekunder.

Lille hidsigprop - BMW M2 Competition med 431 hk

Competition-pakken sænker undervognen med syv mm, og for at adskille den fra den ’almindelige’ M5, får den hurtige udgave en M sportsudstødning med sorte afgangsrør og bagspoiler. Under modelnavnet på bagklappen er der tilføjet "Competition".

Ærkefjenden
Måske er M-ingeniørerne vanvittige, måske er de ikke. For ærkefjenden fra Mercedes og deres motorsportsdrenge hos AMG bygger nemlig en version af E-Klassen, der har op til 612 hk, og uanset om man er skør eller ej, så kan man ikke have siddende på sig, at man har den slappeste power-sedan i Tyskland.

Competition bliver ny variant
Lanceringen af BMW M5 Competition markerer samtidig starten på en ny strategi. Det er planen fremover at tilbyde to forskellige udgaver af BMW M modeller, således at Competition-pakken er til de mest hårdhudede fans, der vil have ekstra fart.

BMW kommer på skoleskemaet i Slagelse

BMW M Competition-pakken blev tilbudt første gang til forgængeren til den nuværende BMW M5 og findes i øjeblikket til BMW M4 Coupé, BMW M4 Cabriolet og BMW M3 Sedan. Cirka 40 procent af den tidligere BMW M5, solgt på verdensplan, var udstyret med en BMW M Competition-pakke.