BMW M5 var i mange år toppen af poppen, når det drejede sig om de vilde luksussedan modeller, hvor antallet af hk oversteg mange supersportsvogne. Men, de seneste år har det nærmest stået stille omkring M5 og modeller som Mercedes-Benz E63 AMG S og Audi RS6 er strøget forbi i stor fart. Men, sådan skal det ikke være længere og BMW præsenterer nu sjette generation af den populære luksussedan. Og ifølge BMW, så byder den den seneste udgave af BMW M5 på et højt komfortniveau og en enestående kombination af brugervenlighed og sportslige køreegenskaber.

Bilen er udstyret med det nyudviklede system M xDrive. Dette M specifikke firehjulstræk er, ifølge BMW, kendetegnet ved et suverænt vejgreb under alle forhold. De forskellige M xDrive-køreprogrammer (4WD, 4WD Sport og 2WD) bringer køredynamikken i BMW M5 op på et helt nyt niveau. Vælger man 2WD, skiftes der til baghjulstræk.

Motorkraften overføres via den nyudviklede 8-trins M Steptronic-gearkasse med Drivelogic, som udmønter sig i fremragende ydeevne, både på racerbanen og til hverdag.

V8-motoren på 4,4 liter med M TwinPower Turbo-teknologi har 600 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm. Brændstofforbruget ved blandet kørsel er på 9,5 km/l og CO2-udledningen er 241 g/km.

Den nye BMW M5 accelererer fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sekunder og fra 0 til 200 km/t på 11,1 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t, men begrænsningen kan om ønsket øges til 305 km/t.

Selv med M xDrive vejer den nye BMW M5 mindre end forgængeren, blandt andet i kraft af et letvægtstag af kulfiberforstærket plast (CFRP) og en udstødning med meget lav vægt.

Bilen er som standard udstyret med M kompoundbremser med blålakerede bremsekalibre med seks stempler på forakslen og flydende monostempelkalibre på bagakslen. Som ekstraudstyr er der mulighed for at vælge endnu mere effektive (og 23 kg lettere) keramiske M kulfiberbremser med guldfarvede kalibre. Men forvent en merpris omkring 160.000 kroner.

Forkofangeren på BMW M5 har fået et helt nyt design. Store åbninger sikrer, at både motoren, indsugningen, gearkassen og bremserne får tilført tilstrækkelig køleluft ved banekørsel.

Ligesom det har været tilfældet med alle øvrige M modeller, er den nye BMW M5's køreegenskaber blevet testet og finpudset på verdens mest udfordrende racerbane, Nürburgring Nordschleife.

Den nye BMW M5 kommer på gaden i foråret 2018 og vi vender naturligvis tilbage med en dybdegående test.