Nissan Motor Co., Ltd. Præsenterer nu verdens første prototypebil med keramiske brændselsceller (Solid Oxide Fuel-Cell eller SOFC) i Brasilien – en bil, der kører på strøm fra en bioætanol-brændselscelle. Det nye system har en “e-bio-brændselscelle” og en SOFC-elgenerator, som udnytter iltens reaktion i forbindelse med forskellige brændstoffer som fx ætanol og naturgas, og dermed producerer strøm på en særdeles effektiv måde.

 

Prototypebilen med e-bio-brændselscelle er en 100 % eldrevet varebil med SOFC som strømkilde. Bilen kører på 100 % ætanol, som oplader batteriet på 24 kWh, hvilket giver en rækkevidde på over 600 km. Nissan vil gennemføre flere testkørsler med prototypen på offentlige veje i Brasilien.

 

Carlos Ghosn, som er President og CEO hos Nissan, udtalte følgende: “e-bio-brændselscellen giver miljøvenlig transport og skaber muligheder for regional energiproduktion – alt sammen, mens den eksisterende infrastruktur understøttes. I fremtiden vil e-bio-brændselsceller bliver endnu mere brugervenlige. Vand med iblandet ætanol er nemmere og mere sikkert at håndtere end de fleste andre typer brændstof. Det har stort potentiale til at drive markedsvæksten, uden at der skal opbygges en ny infrastruktur.

 

Forskningen og udviklingen af e-bio-brændselscellen blev annonceret af Nissan i Yokohama i juni måned. Drivlinjen er ren, særdeles effektiv, nem at tanke op og kører på 100 % ætanol eller vand med iblandet ætanol. De kulstoffrie emissioner er lige så rene som atmosfæren, som er en del af den naturlige kulstofcyklus. Desuden giver e-bio-brændselscellen lynhurtig acceleration og støjsvag kørsel som i en almindelig elbil samtidig med lave driftsomkostninger, mens den giver rækkevidde som en benzinmotor.

 

Bioætanolbrændstof fremstilles primært af sukkerrør, majs og korn. Disse brændstoftyper er i stort omfang tilgængelige i Nord- og Sydamerika, hvor infrastrukturen er omfattende. Takket være den nemme adgang til ætanol og det lave forbrændingsniveau med vand iblandet ætanol er systemet ikke afhængigt eller begrænset af de nuværende afgiftsstrukturer, så det er nemt at introducere på markedet. I fremtiden behøver man måske kun at standse ved en købmand for at købe brændstof direkte fra hylderne.