Imellem debuten for første generation og afløsning af femte generation har over 1,7 millioner købere af Golf GTI gjort den til verdens populæreste GTI model. Nu står den nye generation parat til start i startblokkene. Volkswagen præsenterer en prototype af den nye Golf GTI på Paris Motor Show (04.- 19. oktober 2008).

GTI undervognen giver med sit nye elektroniske spær (XDS) en helt ny opfattelse af kurver og overførsel af kræfter til vejen. En 239 km/t hurtig GTI med 155 kW / 210 HK stærk turbomotor giver større køreglæde end nogensinde, og præsterer alligevel 13,3 km (gns.).

Sjette generation af Golf GTI kommer på markedet i foråret 2009 - og som hidtil i balanceret harmoni mellem sportslig undervogn og agil motor. Allerede fra 1800 omdr./min. er motorens maksimale drejningsmoment på 280 Nm til disposition. Efter blot 7,2 sekunder runder den 100 km/t, og først når den når 239 km/t, møder den balancepunktet imellem luftmodstand og ydelse.

Sænket 22 mm og med nyudviklet sportsundervogn af fjedre, støddæmpere og stabilisator er prototypen blevet omarbejdet og afstemt. I øvrigt vil den nye dynamiske undervognsregulering DCC også kunne bestilles til GTI.

"Vi vil skabe et konsekvent og klart GTI-design, som skal udstråle kraft, men også stil" understreger Volkswagen gruppens chefdesigner Walter de Silva. Prototypen af sjette generation vil blive vist i næste uge på messen i Paris. Den runde kølergrill og V-formede motorhjelm, der går hen over forlygterne er karakteristisk for femte generation. Det bliver afløst af det klare, horisontale udtryk, der stammer tilbage fra første GTI generation. Med disse gennemgående stilelementer i fronten virker GTI prototypen som en både bredere (178 cm), lavere (147 cm) og mere dynamisk bil.