Til foråret kommer en ny Golf – sådan da, for der er stadig generation otte fra 2019, som folkene i Wolfsburg skruer på, men til gengæld er der tale om 50-årsmodellen. Derfor har den fået lidt ekstra kærlighed, blandt andet et lys i 50-årskagen i form af logoet på fronten. Men der er andre lysende forbedringer. Den kommer standard med nye LED-lygter, men du kan også tilkøbe såkaldte IQ.light Led-matrix, som kan lyse på alle mulige smarte måder, blandt andet blænde ned for modkørende kun lige der hvor den modkørende er, og lave et lysende bånd på din vejbane, der også følger kurver. Lygterne er så kraftige, at de kan lyse en halv kilometer frem.

Er diesel bedre end plugin – og hvilken kører længst i den virkelige verden? Bilnørderne tester på Golf'er

Derudover får den nye Golf naturligvis sidste skrig i infotainment, der også er udrullet i de øvrige modeller, som den nye Passat, Tiguan, ID.3 osv. Under skærmen på 12,9 tommer er knapper, man swiper over, ligesom på en mobil. Vi har prøvet systemet i flere af VW’s modeller, og efter lidt tilvænning fungerer det fremragende.

Ny VW Tiguan får vilde lygter og større bagagerum

Den får også en stemmestyret assistent, kaldet IDA, som ikke alene kan styre bilen, men også kan google ting og svare på generelle spørgsmål for dig, som fx hvordan mon vejret bliver i dag. I teknologi-kategorien er også en mulighed for at kunne parkere bilen ved hjælp af din smartphone.

Golfen ankommer i seks varianter, hvilke vi ikke ved om alle lander i Danmark, men en af varianterne er en ny plugin-benziner, med enten 204 hk kaldet eHybrid eller 272 hk i GTE-versionen. De kan lades med 11 kw hjemme eller 50 kW på en lynlader. De elektriske Golfer skulle med deres batteri på 19,7 kWt række til 100 kilometers el-drevet kørsel. Derefter tager en halvanden liter benziner TSI evo2 over. Den trækker på forhjulene.

Den klassiske GTI
Drømmer du om mere, så kommer den jo også som den klassiske GTI med en 2,0 liter benziner og 265 hk. Sidst på året får den følgeskab af både en Clubsport, og R-modeller, blandt andet en stationcar.

VW viser fedt GTI-koncept - som bliver ny ID-model

Almindelige benziner og diesler er også på programmet. 1,5 liter benzinere med og uden 48 volt-mildhybridsystem eller 2,0 diesel alle enten med 115 hk eller 150 hk og alle med syvtrins automatgear, undtagen den lille diesel, som bliver eneste model med et manuelt gear.

Sammen med faceliftet kommer også fire nye farver, to lyseblå, en sølv og en sort. De hurtige GT-versioner kan fås med sort tag.

Ny Passat klar til 50 års jubilæet - får paraply og kæmpekabine

Den kommer i tre trim, Golf, Golf Life og Golf Style skråstreg R-line, hvor du allerede fra nederste trim får nøglefri adgang, trådløs opladning af mobil og adaptiv fartpilot.

Biltorvet var i Wolfsburg for at se, men desværre ikke køre den nye Golf sidste år, og den ligner sig selv udvendigt, mens kabinens store fritsvævende skærm giver et moderne løft. Den virker klar til de næste 50 år.

 

 

Golf. Generationerne efter årstal:

 

Golf I – 1974 til 1983

Golf II – 1983 til 1991

Golf III – 1991 til 1997

Golf IV – 1997 til 2003

Golf V – 2003 til 2008

Golf VI – 2008 til 2012

Golf VII – 2012 til 2019

Golf VIII – siden 2019

 

Der er produceret over 37 millioner Golf på verdensplan.