Den helt nye Jaguar XF er blevet afsløret under en dramatisk køretur på stålwire hen over vandet i hjertet af London. Den erfarne britiske stuntman Jim Dowdell, der har medvirket i Hollywood-film som James Bond, Bourne-trilogien og Indiana Jones, kørte den helt nye Jaguar XF 240 meter på stålwire for at demonstrere den nye XF's lette aluminiumskonstruktion. Den nye XF er 80 kg lettere end sin nærmeste konkurrent, og det resulterer i en effektivitet på over 25 km/l og en CO2 udledning på blot 104 g/km. Begivenheden fandt sted højt over Royal Dock i Canary Wharf i London.

Den forbedrede effektivitet, der er resultatet af den lette aluminiumskonstruktion, suppleres af den helt nye XF's raffinerede og kraftfulde motorer. De 2,0 liters Ingenium-dieselmotorer fås med 163 hk/380 Nm og 180 hk/430 Nm og leveres med specialoptimerede manuelle 6-trins-gearkasser og automatiske 8-trins-gearkasser. I udgaven med 163 hk og manuel gearkasse udleder den helt nye XF 104 g/km CO2 og er den letteste og mest effektive ikke-hybrid-dieselmodel i klassen.

Alle andre motorer leveres udelukkende med Jaguars imponerende 8-trins automatiske gearkasse.

Den 2,0 liters turboladede benzinmotor med direkte indsprøjtning yder 240 hk/340 Nm, mens den anerkendte 3,0 liters supercharged (kompressor, red.) V6-benzinmotor fås med både 340 hk/450 Nm og 380 hk/450 Nm. Den 3,0 liters V6 twin-turbo-diesel har en række avancerede teknologier, der optimerer effektiviteten og raffinementet endnu mere og øger ydelsen til 300 hk og et imponerende moment på 700 Nm.

Den lette og stive karrosseristruktur er også afgørende for den helt nye XF's fremragende dynamik. Det avancerede dobbelte wishbone- og Integral Link-ophæng leverer – i kombination med en vægtfordeling på næsten 50:50 – den perfekte balance mellem smidighed, komfort og raffinement.

På baggrund af alle erfaringerne fra F-TYPE og XE opretholder den grundigt fintunede elektriske servostyring (EPAS) XF's fremragende styrefornemmelse og respons og bidrager til den helt nye XF's enestående brændstoføkonomi.

Avanceret passiv dæmperteknologi er standard og giver fantastisk kørekomfort, men endnu større kontrol opnås med Adaptive Dynamics-systemet, der fastslår de optimale dæmperindstillinger til kørselsforholdene. Jaguar Configurable Dynamics, der oprindeligt blev udviklet til F-TYPE, giver ultimativ kontrol og gør føreren i stand til at skræddersy indstillingerne af dæmperne, styretøjet, motoren og den 8-trins automatiske gearkasse.

Til udvalgte markeder med behov for firehjulstræk (AWD) har Jaguar udviklet et nyt torque on-demand-system. Transfergearet anvender et kædetræk i stedet for tandhjul og er lettere og mere støjsvagt og effektivt. Alsidigheden udvides også med det avancerede kontrolsystem, der først blev anvendt i F-TYPE AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Det giver køreegenskaberne fra baghjulstræk kombineret med ydelse og vejgreb fra firehjulstræk.

All-Surface Progress Control, der er udviklet til langsom kørsel under krævende forhold, styrer automatisk bremserne og speederen for at give bedst muligt vejgreb, så bilen kan starte smidigt og uden dramatik: Føreren skal blot styre.

Systemerne til infotainment og forbindelse er de mest avancerede, Jaguar nogen sinde har tilbudt. Det helt nye InControl Touch Pro-system har en 10,2" touch screen og Dual View-teknologi, der gør det muligt for føreren at se information såsom navigation, mens forsædepassageren ser tv eller dvd. For at kunne håndtere de enorme mængder af data har InControl Touch Pro et solid-state-drev og en quad-core-processor, og det kører på det topmoderne og ultrahurtige Ethernet – næste generations netværk med ekstremt hurtig dataoverførsel. I kombination giver alle disse funktioner fantastisk grafik, hurtig reaktion og enestående ydelse. InControl Touch Pro suppleres af en konfigurerbar 12,3" TFT-instrumentklynge. Jaguar Land Rover skabte denne teknologi til XJ og Range Rover, og nu fås den også i firmabilssegmentet.

For at gøre alle ture mere sikre og afslappende tilbyder den helt nye XF et stort udvalg af avancerede kørselsassistenter, og samtidig er den den første Jaguar med full-LED-forlygter.

Den helt nye XF med aluminiumskonstruktion vil blive bygget på Jaguar Land Rovers Castle Bromwich-fabrik sammen med aluminiumsmodellerne F-TYPE og XJ.